Poängen med högskolepoängen

Man kanske ska försöka plocka ut sin examen ? Knåpade ihop poängen som behövdes för B.Sc 1986, i min enfald tänkte jag att man kan ju jobba och plugga samtidigt och fixa en lite snyggare titel/examen och sedan ta någon forskningstjänst. Det gick ju bra ändå att jobba ett arbetsliv utan själva examensbeviset.

Jag har en C-uppsats kvar att göra på JMK (Journalisthögskolan). Men å andra sidan har jag inte varit arbetslös en enda dag sen jag gick på praktik 1997.

Några terminer på juristlinjen och en del tyska på universitetet gör att jag har en fil kand ändå, utan C-uppsatsen. Så den får nog vänta några år till :slight_smile:

Bara för att du har en uppsjö poäng har du väl ingen Fil.kand.? Jag har ju poäng så det räcker till alla titlar man kan tänka sig, men inte f-n har jag mer än min sletna B.Sc. ändå.

Skulle förstås skrivit “fil kand”. Dvs lika många poäng (eg fler) som jag hade behövt för att ta en ren fil kand i journalistik. Och en C-uppsats på JMK skulle i mitt fall bestått av samma typ av journalistiskt arbete (radioprogram) som jag jobbat med i 20 år.

Jag är totalt ointresserad av titlar annat än om de möjligen skulle höja min lön.

Poängen är att poängen inte är poängen. Antingen har du tagit examen eller inte.

Sant. Därför skulle jag skrivit ”fil kand”.

You lost me. Vad fiskar du efter?

Inget alls. ”Fil kand” som i ”poäng som motsvarar fil kand”.

Jaha. Så om du slutat yra om Fil kand och i stället skrutit med alla dina poäng så hade vi sluppit den här diskussionen. Fil kand är ju just en examen. Inte en samling poäng. Hade nog uppåt 200 poäng (i gamla systemet) innan jag fick tummen ur och tog min examen.

Haha. Det var ju inget skryt utan tvärtom. Jag ville tala om att jag inte har examen ju. Som svar på inlägget ovan. Jag har inte 200 poäng. Men lite över 160.

Låter som att någon vill ha det till att poängbogey är bättre än slag…

Egon

2 gillningar

Om det hade varit en tävling så…

Akademiska poäng kan man ju inte jämföra. Jag skulle haft typ 2 p om jag så gått 15 år på KTH eller Chalmers.

Jag är nollad både poängmässigt och i ämnet. Det jag jag kan tycka är att om man backar upp en examen med erfarenhet så ”kan” det säga något om en person ifråga. Troligtvis lättare att få jobb ett ryggkliande är ett faktum.
ATT man klarar sig, arbetslivsmässigt, utan examen är en no brainer.

Egon

Förvisso. Men många ställen ger dig inte ens chansen utan examen. Jag tog min för att kunna få en tjänst på Microsoft.

Absolut och däri finns ett berättigande för en examen öht.
Jag var mer inne på att garanti för kunskap och inte minst logik inte sitter i en examen.
Om du inte tror eller vill hålla med så kan du ju kolla upp mp-politiker först innan du svarar. :joy:

Egon

Noterade du att jag inledde med “förvisso”? Take yes for an answer.

Haha, Nää jag körde bara på för jag hade en punchline redo. :wink:

Egon

Mina 15 sista poäng var de överlägset roligaste och har zero zip nada att göra med vad jag har jobbat med.

Har inte längre riktigt koll på hur många poäng jag har, men kanske 280-300 eller nåt efter alla kurser jag tagit för skojs skull. Av dessa är det väl bara 40 poäng svenska och 60 poäng engelska som har något med mitt arbete att göra. Och det är högst perifert eftersom det handlade mycket om litteratur där.

Mina överlägset roligaste poäng var 5 pinnar i olympisk historia. Nördnivån på deltagarna kan beskrivas som extremt hög.

1 gillning