Övningsputta på green på 2x9

Halloj!

Spelade Smådalarö idag och ett intressant spörsmål dök upp. Får man övningsputta på green på ett spelat hål under första varvet på 2x9?

Man ska ju de facto spela samma green en gång till.

Har det någon betydelse om det är olika teer på 9-hålsbanan? På exempelvis Hedemora GK är ett hål par 3 på utvarvet ochg par 4 på invarvet.

Finns inget i reglerna om att detta inte skulle vara tillåtet. Finns inget skrivet särskilt för 2x9 banor utan hålet räknas som 2 olika hål. Regel 5.5b.
Dock kan det finnas lokal regel som förbjuder övning på just spelade greenen under tävling - men det är främst för att spara tid.

Tack!

Ja regeln säger ju tydligt att man får övningsputta på just avslutat hål.

Men det blir ändå lurigt för man får ju inte gå ut och putta på en green innan rundan…och indirekt gör man ju en variant av det när man övningsputtar på en green man ska spela på 8 hål senare.

Samtidigt kan man ju tänka att greenen förmodligen inte har exakt samma egenskaper ca 2 timmar senare. Sol, regn och blåst kan ju ändra egenskaperna.

1 gillning

Sant. Men lutningar och annat bös är ju desamma :slight_smile:

Fast redan när du spelar första rundan borde det ju ses som övning inför andra rundan, ergo hela första varvet är otillåtet att spela.

4 gillningar

Underbart. Men jag borde tänkt på det redan när jag åkte dit. Och besparat mig och världen den rundan.

1 gillning

Eller så kan man ju använda lite sunt bondförnuft och hävda att det du gör under runda ett tillhör just runda ett och inte är något du gör inför runda två. Men det skulle vara logiskt och användbart och så kan vi ju inte ha det.

Det blir ju lite jobbigt på touren om de som inte hinner spela klart en dag blir diskade för övningsspel när de spelar klart dagen efter.

1 gillning

Ja. Om hålen endast var numrerade 1-9. Och man spelade två varv.
Men hålen är numrerade 1-18.

Va, skämtar du nu?

Egon

Ja, han greppar efter halmstrån, jag stänger tråden. Ämnet är avklarat.