Överlever vi Chat Control?

Vad tror ni om discourse och vår legala kompatibilitet med Chat Control? Beroende på var jag läser så är vi körda, eller okej.

Källor är uppskattade till inlägg.

Med “vi” utgår jag från att du menar forumet.

Det får vi se.

Självklart.

Det tar dom ca 2 minuter att hitta openvpn och wireguard. Dom mjukblockar port och ip först. Sen är man under luppen.

Fem år har vi det i EU.

Grattis.

Tystnaden är nästand bedövande.

Det är tyst för att jag inte hittat ngt som kan sägas vara tydligt och “pålitligt”.

Har skrivit en massa kritiska inlägg, men av någon anledning försvinner de automatiskt :smiley:

4 gillningar

Är en vid, komplicerad fråga.
Jag är för mer övervakning, samkörning av register osv för att förhindra brottslighet, samtidigt känns det lite totalitärstatsotäckt att det skall vara en massa övervakning av vad jag gör, jag är ju hederlig (någorlunda hederlig, kör ibland för fort)

Man hoppas väl att om det blir nåt skall det väldigt tydligt riktas mot typ barnporr. Men typ toppisforumen på flashback, vet inte om sånt kan kopplas till EU. Inte särskilt inläst.

Lagen är total. Som allt från EU. Alla skall övervakas, kan dom inte övervakas skall tjänsten bort.

Jag är chockad över att så få svenskar bryr sig. Folk väljer att vara dumma.

Barnporr har absolut ingenting med saken att göra, mer än som ljuddämpare mot kritiker.

1 gillning

Du är nog mer insatt i det där än de flesta av oss. Vad har konkret sagts?

Jag har redan förklarat det. Det är inte svårt att läsa på, rekommenderar dig att använda Google innan det försvinner…

1 gillning

På Google stod det att det var mot barnporr… tror man behöver djupare kännedom för att vare sig vara godtrogen eller foliehatt. Lite det du efterfrågade i OP. Ska se om nån av de som kan sånt på jobbet är nåbara.

Nackdelarna

• Dyrt
  • Ofrivillig överstatlighet
  • Integritetsintrång
  • Felaktig övervakning
  • Nya parallella “internets” kommer att skapas
  • Frihetsinskränkningar
  • Säkerhetsrisker, brottslingar kan hacka systemet
  • Missbruk från myndighetssidan
  • Teknisk komplexitet

I vanlig ordning kommer de fula fiskar man är ute efter att flytta till andra vattendrag och det är bara vi vanliga människor som blir drabbade.

2 gillningar

Det kan stå vad det vill. När CC2 införs så kommer det vara möjligt att “övervaka” (läs: scanna och läsa av) i praktiken all kommunikation. Det är bara en tidsfråga innan det därmed också kommer att göras för all kommunikation. Allt, precis allt, kommer övevakas av storebror samt av de ftg som storebror anlitar. Plus övriga som har möjlighet, dvs organisationer som FSB, NSA, Irans säk, Saudis säk, knarkkarteller, …

Att CC2 har fått ok är skrämmande. Förutom det uppenbara så är kravet på “bakdörr” är ett säk-hål i kolossalformat.

Edit: Tvåa på bollen, bakom Berra. :wink:

2 gillningar

Är nu i Kina. Med allt vad det innebär. Jag tror CC kommer bli samma sak som vi ser här, fast långsammare.

Våra yngre barn kommer inte se internet.

En fråga från en som int begrip, kan inte allt sånt redan göras, och görs?

Jag är kanske dum men är inte ett sånt här forum redan vidöppet? Det är väl ingen krypterad trafik här som inte går att övervaka?

Jag och mina skidkompisar har en chatt i Signal och den är krypterad. Om inte Signal bjuder på en bakdörr till myndigheterna så får vi flytta till en plattform som gör det eller som inte är krypterad.

All vår trafik är krypterad.

2 gillningar

https:// innebär att HTTP-trafiken är krypterad mellan klient (du/jag/vi) och server (där forum-SW snurrar).