Out på Bjäre?


Vägen mellan hål 6 o 7 på Bjäre. Vita pinnar på höger sida av hål 6 i vänster vägkant.

Från tee fram till 20 m före green. Då sitter plötsligt pinnen på höger sida av vägen mot 7:ans tee.

Sen flyttar pinnarna över till vänster vägkant igen och fortsätter en bit fram.

Av det ni ser på bilderna? Är bollen på vägen Out eller inte?

Kan inte svara dig på frågan men jag har undrat samma sak själv när jag lirat den.

1 gillning

Vägen bör vara out of bounds, men märklig markering. Ev. är den vita pinnen till höger en rest från out-området på sjuan.

Frågade du inte klubbchefen igår?

Glömde det.

Så kan det vara. Men hur ska man döma i fallet med den aktuella bollen på bilden? Ska man ignorera den högra pinnen och använda logik?

Som TL fastställer jag att vägen är out. Går bra att kontakta mig för råd under pågående spel.

2 gillningar

:slight_smile:

Min boll var 15 meter höger om vägen, och dessutom låg den 20 meter framför pinnen till höger :slight_smile: Så den var definitivt out.

En grym J5 som jag fick iväg…

Men jag har funderat över den där pinnen tidigare också, och tänkte ta nu det kloka forumet till hjälp!

För en som inte kan nåt om golfregler. Om det är outpinnar på bägge sidan vägen och man slår över till andra sidan. Är bollen i spel då? Dvs kan en out of bounds “sluta upphöra” eller inte? Jag har för mig att den inte kan sluta upphöra men samtidigt tycker jag den borde sluta upphöra.. :smiley:

Edit: Enligt chatgtp är man out då, som jag först trodde.

1 gillning

Min spontana fundering på detta är varför man sätter nya outpinnar mitt i ett redan markerat outområde.
Jag har aldrig dett flytande gula pinnar mitt i ett vattenhinder, eller pliktområde som det numera heter.

I fallet som visas här hade jag om det vore tävling spelat bollen som den ligger utan plikt av ren princip, om inte annat för att kanske väcka någon på klubben så att markering göra tydligare.

Alternativ boll och låta någon stackare i tävlingsledningen reda ut det?

Vägen är OOB.

Det är ju ganska självklart. Markeringen är dock märklig.

Ingen banguide som kan vara till hjälp antar jag?

Edit, kollade själv, och det finns ingen out markerad i guiden online. BTW, en av de banor jag faktiskt spelat där nere.

Är det på 7an som man kan spela utanför banan, för att området till vänster är markerat som MUA eller nåt, eller var iallafall?

Lokala regler på Bjäre

1.Out of bounds (Regel 18.2)

Out of Bounds markeras av vita pinnar. En boll som blir liggande på eller bortom vägen vid spel av hål 1, hål 6, hål 16 och hål 18 är Out of Bounds även om den blir liggande på en annan del av banan som är innanför banans gräns på andra hål.

OK, men då tar vi ställning till OUT-pinnen på hål 7 i stället. Om jag drar på en vrålhook från utslaget och lägger bollen på vägen. Då är den ju utanför vita pinnen som är på höger sida av vägen, men innanför de vita pinnar som sitter på vänster sida av vägen.

OBS, det är i praktiken osannolikt att få bollen till det läget, men det KAN ändå hända.

Är bollen OUT eller inte då?

Nu har jag aldrig spelat banan, men om man tittar i banguiden så finns det ingen out till vänster om hål 7. Höger om framåt green däremot.

Bild över hål 6 och 7. Ta ställning till det röda hookade slaget där bollen landar på vägen men inte passerar pinnarna på vägen vänstra sida i spelriktningen, men dock utanför den vita pinne som är placerad på höger sida av vägen.

Som jag ser det skulle den bollen befinna sig OOB på hål 7.

Är det det här som är definitionen på en snaphook? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Eller ett bevis på vad min bildlärare sa till mig på högstadiet:

-Patrik, du lider total avsaknad av konstnärlig talang.

1 gillning