För en som inte kan nåt om golfregler. Om det är outpinnar på bägge sidan vägen och man slår över till andra sidan. Är bollen i spel då? Dvs kan en out of bounds “sluta upphöra” eller inte? Jag har för mig att den inte kan sluta upphöra men samtidigt tycker jag den borde sluta upphöra..
Edit: Enligt chatgtp är man out då, som jag först trodde.
Min spontana fundering på detta är varför man sätter nya outpinnar mitt i ett redan markerat outområde.
Jag har aldrig dett flytande gula pinnar mitt i ett vattenhinder, eller pliktområde som det numera heter.
I fallet som visas här hade jag om det vore tävling spelat bollen som den ligger utan plikt av ren princip, om inte annat för att kanske väcka någon på klubben så att markering göra tydligare.
Out of Bounds markeras av vita pinnar. En boll som blir liggande på eller bortom vägen vid spel av hål 1, hål 6, hål 16 och hål 18 är Out of Bounds även om den blir liggande på en annan del av banan som är innanför banans gräns på andra hål.
OK, men då tar vi ställning till OUT-pinnen på hål 7 i stället. Om jag drar på en vrålhook från utslaget och lägger bollen på vägen. Då är den ju utanför vita pinnen som är på höger sida av vägen, men innanför de vita pinnar som sitter på vänster sida av vägen.
OBS, det är i praktiken osannolikt att få bollen till det läget, men det KAN ändå hända.
Bild över hål 6 och 7. Ta ställning till det röda hookade slaget där bollen landar på vägen men inte passerar pinnarna på vägen vänstra sida i spelriktningen, men dock utanför den vita pinne som är placerad på höger sida av vägen.
Som jag ser det skulle den bollen befinna sig OOB på hål 7.