Den här dök upp på äFacebook som tips att om man råkar putta ner bollen i bunkern är det nästan alltid bättre att ta ett slags plikt för ospelbar boll och putta igen enligt slag och distans.
Det som är skrämmande är att majoriteten av de som kommenterar inte verkar kunna reglerna.
Har själv blivit utskälld av medspelare som hävdar 2 slags plikt eftersom bollen låg i bunkern eller att det är fusk att förklara en fullt spelbar boll som ospelbar - men det är bara att läsa regel 18.1 samt 19 och specifikt 19.3 om vad som gäller.
Åh. Det skulle jag ha tänkt på i en match mot @Murklan häromåret.
Salems GK. 5:e hålet. Låg mitt i fairway kanske 20-30 meter från green. Valde att putta för att undvika att chippa ner i nån av de två greenbunkrarna, och för att minimera risken att toppa ett slag över green och OOB.
Resultat?
Puttade ner i den högra kattlådan och slog därefter bunkerslaget OOB med kanske 15 meters marginal!
Inte ofta man ser proffs ta plikt för ospelbar boll - men här gör Max Homa det i Ryder Cup 2023 efter råd från caddien när bollen låg i ruffen precis framför bunkern.
Naturligtvis blev det ramaskri i kommentarerna och på Twitter efteråt som ifrågasatte varför bollen ansågs ospelbar och att det var fusk att droppa.
Tips jag fick från en kompis som har HCP 5: Försök att tänka var bollen som bäst kan vara om 2 eller 3 slag (inkl ev plikt). Då inser man att ta plikt för ospelbar boll faktiskt kan vara det bästa alternativet när man ligger lite risigt till.
Det var det Max Homa gjorde här och han höll ju upp och vann matchen.
Puttade ned i bunkern på sexan på Royal Melbourne (djuuup bunker), men splashade upp den och satte bogeyputten. Easy-peasy.
Jag tror de flesta, felaktigt, tänker sig att regler används som ett straff när det blivit fel. Det kan ofta vara precis tvärtom. Att kunna reglerna är ofta en styrka när man hamnar i kniviga situationer.
Men hur ofta puttar man ner sig i bunkern då Nu har jag bara spelat golf i 25 år, men kan inte minnas att jag gjort det en enda gång. Kanske säger något om att jag spelar banor med för tröga greener..
“De e bara ett exempel, Helge…”
Annars håller jag med dig i just detta fall. Det har inte heller jag gjort. Fast jag har “tänkt bort” föregående plats när jag tvingats droppa pga ospelbar boll. Först efteråt har jag kommit på att det hade varit ett bättre alternativ.