Oskrivna regler inom golfen

Jag har ju fördelen att vara helt inkompentent socialt så jag brukar kunna häckla folk jag aldrig träffat förut med :smiley:

4 gillningar

:laughing:

Det här med att säga bra eller berömma på annat sätt tycker jag aldrig är fel. Det är ju jag som betraktare som avgör om jag tycker slaget är bra eller inte, oavsett vad den som utfört det tycker.

Precis som om jag tycker en låt är bra på en konsert, eller käk är gott på restaurangen. Skit samma om sångaren tycker han sjöng falskt eller om kocken är missnöjd med potatisen.

Det är min smak som räknas, och tycker jag det är vackert/gott/bra så säger jag det.

2 gillningar

Problemet är ju att det upplevs häcklande snarare än som beröm.

“Enligt mina preferenser identifierar jag det där slaget som ett bra slag”

2 gillningar

Att höra “bra slag” när man inte gjort ett bra slag får mig att rysa. Man ska vara ganska säker på att det är just ett bra slag för att yppa det.
Det kan ju vara ett bra slag för någon annan även om det inte är det för en själv.

1 gillning

Väl skrivet. Så är det.
Att jag sedan ibland tycker folk ska låta bli “bra slag” om jag inte slagit (det jag tycker är) ett bra slag, är ju mitt eget problem.

En favorit är “bra slag… oj, den…” då slicen efter en stund kickar in.

1 gillning

… och där har vi problemet i sin linda.

Du som betraktare har inget med andras spel att göra. Det känns ju lite konstigt att ditt tyckande ska vara förhärskande över något annat än ditt eget spel.

Uppenbart bra slag borde vara safe att berömma men tyvärr så är det långt ifrån alla som kan avgöra vad som är ett bra slag eller ej.

… eller som jag fick höra när vi spelade scramble med några okända. Vi fick välja en boll i bunker och när min spelpartner inte ens kom ur så la jag upp den hyggligt inom 1m.

• ”KÖP EN TRISSLOTT” skrek den ena.

3 hål senare så limmade jag en inom 1dm och ytterligare lite senare på ett annat hål så var jag 3dm ifrån.
Det är skönt när det är tyst. :shushing_face:

Egon

Givet, kompisar emellan så säger man ofta ”bra slag”. Man vet, retas eller vill uppmuntra. Det ska inte på något sätt förväxlas med att ”bestämma” över vad andra själva anser vara ett bra slag för dem.

Egon

Det låter som du tycker att de flesta sporter skulle spelas utan publik.
(Om inte publiken är utbildad förstås)

3 gillningar

I samma ögonblick som du slår ditt slag har du själv ingen aning om det var ”bra” eller inte. Det kanske känns bra för dig, men ser för taskigt ut för mig som står bredvid.

När du får se en video av det du tyckte var dåligt ser du kanske att du gjorde det mesta rätt, och/eller tvärtom.

Bra är ju dessutom totalt godtyckligt. En sorkdödare som stannar 4dm från hål, är den inte bra? En perfekt bollträff som landar på ett sprinklerlock och studsar i vatten, är den bra?

Nej, det är upp till var och en att avgöra. Och tycker jag att nåt du gör är bra så säger jag det.

Det är ärligt talat extremt divigt att inte ta emot beröm på ett ödmjukt sätt

Varför det?

Det där var väl att ta något helt ut sitt sammanhang.

Tror du på det själv?

Egon

Sen ska jag villigt erkänna att ett utrop av “bra slag!” om någon tokduffar, vråltoppar eller bananslajsar i goda vänners lag kan vara väl så roligt!

I goda vänners lag råder särskilda regelverk…

3 gillningar

Jag har ibland svårt att hålla mig från att med lätt upphetsad kommentatorröst säga “GÅ I!!!” och sedan “Nej …” när bollen stannar en meter kort och snett … :slight_smile: )

1 gillning

Älskart! Den får gärna vara ännu längre ifrån!
Jag drog en sån på mig själv i helgen, det var en så fruktansvärt dålig putt. Felläst och med fel fart, hade den varit inom en metern hade jag varit nöjd.

1 gillning

Folk är så jävla självupptagna.

Bokade för några år sedan i mig i en boll med 3 andra som tydligen var polare med varandra.
Så fort bollen stannade inom en meter från flaggan så skrek någon av de andra två “Den är klar!” - även när jag puttade - och så tog den som puttat upp bollen.
Frågade lite försynt om dom spelade match med varandra men fick till svar att “nejdå, så gör vi alltid”. :woozy_face:
Det var inte många bollar den rundan som faktisk hålades ut…