Optimal temp på en golfboll

Fick en fråga på jobbet idag som jag inte kunde svara på.

Det är ju känt att bollarna flyger längre om de är varma men vilken är optimal temperatur? Om man värmer dem till exempelvis 200 grader C kommer de då att flyga jättelångt? Är uppvärmning av bollar reglerat i regelverket?

På samma tema. Har lufttemperaturen betydelse eller är det bara bolltemperaturen?

According to Trackman, the difference is approximately one yard of carry for every 10-degree change in temperature. So theoretically, you’re looking at a loss of four yards if you’re playing in 40 degrees as opposed to 80 degrees.

As for trying to keep golf balls warm, don’t bother. For starters, Rule 14-3/13.5 prohibits warming a golf ball during the round. Warming up golf balls is not prohibited, but there is a reason for that—it doesn’t work. Several years ago, Golf Laboratories performed a test that showed you could not get a ball warm enough to have any impact because the ball almost instantly adopts to the outside temperatures.

Haha, grymt snabbt svar :+1:
Nu slipper jag ligga sömnlös.

1 gillning

inte första gången jag googlade det :smiley:

Som gammal minigolfare minns man ju de seriösa lirarna som hade kylväska för vissa bollar.

Är du med?

Hehe. Nope. Men låt mig dra en gammal anekdot från 2009:

TV4 har morgon-tv. Av någon anledning har man fått för sig att man ska ge tittarna lite tips om hur man spelar bättre minigolf. Därför drog de alltså ner till Tanto med en kameraman och en reporter och plockade med sig en stycke nörd.

Det ska sägas att även jag en gång i tiden ägnade ett par somrar åt att tävla i minigolf. Men jag var aldrig mer seriös än att jag köpte en klubba med gummi på bladet och en egen boll. En H4 såklart.

Men den här liraren hade såklart kylväska med 50 bollar. De brukar ha det.

Så ställer han och reportern upp sig vid en bana och ska ge lite amatörtips. Det börjar med att han står i olika positioner utan att på något sätt kunna förklara varför det är bra att stå så. Bollen ligger på plats.

Men precis innan han ska slå till den lyfter han undan den. Och plockar fram en ny boll som han haft innanför byxlinningen.

• Hähä, den måste ju värmas upp.

Så slår han sin specialboll via sargen och är nära att spika. Han får en ny chans och slår ett mycket känsligt slag som sakta, via sargen, smyger ner i hålet.

• Är det där ett amatörtips, frågar den undrande reportern. Att slå via sargen?

Nörden harklar sig.

• Nja, man måste göra just så på det här hålet. Den här banan lutar lite till höger. Så man får sarga precist.

Reportern frågar om inte det är svårt.

• Jo, om man är här för första gången är det ju omöjligt att veta. Så det är nog bättre att slå rakt.

Så mycket för de tipsen till oss amatörer.

1 gillning

Vill man ha tips hur man spelar minigolf så är det bara att boka en runda så kommer garanterat en gubbe fram vare sig man vill eller inte.

Fast man kan ju ändå tycka att värmer man bollen med något riktigt potent så borde man kunna få upp tempen till 200-300 grader. Om man då slår snabbt så borde det finnas lite värme kvar. Hur snabbt kan den kylas om man slår inom säg 20 sek?

Sen att frågeställningen är meningslös eftersom man ändå inte får värma bollen kan vi lämna därhän så länge.

Många brukar dra liknelser och förklara det så att skillnaden mellan varmt o kallt även beror på kroppens fysiska förmåga, antal lager kläder etc.
Det jag ser är att min kompis är oerhört konsekvent oavsett temperatur och att jag själv har ett betydligt större spann.

Jag tror att det hela är så individuellt att varmt väder gör allt bättre men att kallt väder mer beror på spelaren än bollen.

Kanske vinklar jag det åt fel håll, men ändå?

Egon

Värmer man en boll till 200 grader fastnar den nog på klubban.
Den är nog närmast flytande då!

:wink:

2 gillningar

Efter några vändor fram och tillbaka med en känd boll-leverantör i ett helt annat sammanhang fick jag veta att mjukheten i bollen (inre kärnan) hjälper oss med rakheten. Så möjligen skulle man kunna göra det (slå rakare) genom att värma bollen till en optimal temperatur för sin svinghastighet och bollträff.