- En svensk kulturkanon ska tas fram.
Vad menas?
Vad menas?
En gemensam kultur som svenskar kan ha som grund för sin litterära bildning har jag förstått det som.
Hittade detta på FB:
Några tankar om vad en kulturell eller litterär kanon egentligen handlar om.
De senaste veckorna har jag sett många som förfasat sig över en eventuell kulturell kanon, det vill säga en överenskommelse om några nyckelverk som alla barn i Sverige bör få möta skolan. Det senaste är ett antal professorer inom olika kulturvetenskaper som fått frågan om vad de tycker. De tar avstånd eftersom de tycks tro att en kanon måste handla om en tung läslista eller vissa uppräknade verk som är berömda. Av någon anledning ställs inte frågan vilka förkunskaper de förutsätter hos nya studenter, eller hur de själva väljer ut de verklistor som studenternapå grundkursen ska plugga in. Utan att det utsägs klart förutsätter nämligen universiteten att studenterna har med sig vissa nyckelberättelser. Det kan handla om sagor och myter som dyker upp i konst eller musik, bibliska berättelser, litterära eller historiska gestalter som blivit så ikoniska att de förväntas ge vissa associationer.
Jag tror inte dessa professorer har insett hur låg kunskapen faktiskt är. Alldeles för många barn saknar de nycklar som behövs för att kunna tolka det de ser eller hör och förstår inte heller intertextuella kopplingar. Det bäddar för utanförskap och missförstånd.
Jag kan ge ett exempel från egen erfarenhet. Skolan hade bokat in alla klasser i årskurs 9 på en skolföreställning (balett). Det hela hade organiserats av de lärare som utsetts till ansvariga för kulturella aktiviteter. Tyvärr hade ingen gett klasserna någon kontext innan och jag var uppenbart den enda som hade sett föreställningen. Jag insåg att detta skulle bli svårt för många. I min klass där jag var mentor hade jag jag tagit mentorstiden till en snabb miniföreläsning där jag förklarade bland annat vad barock och rokoko var, saker som var typiskt för 1700-talet, lite om Mozart och lite annat som var nödvändigt för att kunna tolka det de såg. I pausen kom några av mina elever och tackade. De berättade att det hade varit obegripligt om jag inte hade förklarat innan och att de hade fått förklara för kompisar i andra klasser. Detta är skillnaden mellan att ha en kulturell kontext och att sakna den.
En klok kulturell kanon handlar om gemensamma referensramar. Helsvenska barn med kulturellt intresserade föräldrar får dessa med sig hemifrån, övriga behöver få dem via skolan. Vi kan inte bygga undervisningen bara på vad som trendar på TikTok och ska vi kunna skapa någon form av gemenskapskänsla så behöver vi ha gemensama referenser. Vissa berättelser är så centrala i vår kultur att det inte ska bero på din bakgrund eller vilken skola du råkar hamna på om du ska få ta del av dem.