Vilka klubbor i bagen skulle man kunna plocka ur - utan större förlust? Säg att två ska väck.
För mig skulle det nog bli spoon och 60 wedge.
Lång hybrid kvar och 56 wedge klarar i princip samma som 60.
Eller kanske två järn (typ 6 & 8), greppa ner alt. tryck på lite extra.
Eller Driver och längsta järnet?
Vilka skulle ni klara er utan - utan att er score skulle påverkas nämnvärt - kanske till och med förbättras?
Driver och j5 eller 60gr.
J5 o 54-wedge
Jag hade plockat ur J4 och 56-wedge.
J4 kan det gå flera rundor mellan gångerna jag använder och 56* kan jag utan problem byta ut mot en lös 50* eller hård 60* rent avståndsmässigt.
J5 och driver
Driver och j4
Hemmabanan ger att det är mycket ballast i bagen.
Bagen är mestadels rensad på t3 t4 t5 hybrider DI j4 j5 och dyl.
Mitt svar blir detsamma som andras. Det lägsta järnet och en mellan-wedge.
Men egentligen skulle jag kunna plocka bort allt utom driver, ett fw-wood och 6, pw, Gw och Lw.
Jag kan 2-putta med lw och har jag sen bara den runt green så räddar det alla transport-järnslag som jag i praktiken slår numera ist.f att slå regelrätta inspel.
2 GiR med järn förra rundan av 12 möjliga. Sen hade jag 1 med hybrid, 1 med t5 och 1 med en wedge.
Det blir nästan löjligt när jag slår en nedgreppad hybrid med fade från 165 (2 klubbor mot) och en stinger t5 från 185 (samma vind) och sen inte kan träffa green mer än 2ggr av 12 från i snitt 130m.
Egon
Lite “handsy” med järn och wedgar?
Njaej, väldigt rotationsbaserat om jag får säga det själv.
Då är det rimligt att när kroppen säger stopp så funkar det inte bra och ju längre skaft/lägre loft desto sämre.
Igår mot slutet så körde jag armsving. Mer pariserhjul… Funkade bättre men känns ovant.
I ärlighetens namn har jag alltid trätt in järn på green. Aldrig högt eller rakt. Nu är det dock kaos på allt utom wedgarna.
Slog gap från 105m (1kl vind) bara för att ha bollen i spel och en chip kvar. .
Avslutade par, birdie, par, par för att slå någon i bollen och vara bäst netto.
Egon
Jag har ju en fäbless för att spela golf med få klubbor (påputtad av Hofnar), så tanken på att plocka ur några som används lite tror jag gynnar många. Lite OT nu men ändå, jag skaffade för två säsonger en ny vagn och stor bag för att släpa runt en halv proshop på banan vilket på hemmabanan blir overkill de Luxe. Spelar jag nya banor förstår jag att fler situationer kan uppstå där fler alternativ i bagen passar. Däremot tycker jag att FÖR MIN golfupplevelse så är en liten bärbag med 7-9 klubbor fullt tillräckligt för min golfkapacitet och jag njuter av banan istället för att fokusera på ”rätt klubba för ett visst avstånd”. Jag och de flesta bogeygolfare skulle klara oss med en bag som innehåller driver, T5, långt järn/hybrid, mellan järn, kort järn, 1-2 wedgar och putter.

Jag har ju en fäbless för att spela golf med få klubbor (påputtad av Hofnar), så tanken på att plocka ur några som används lite tror jag gynnar många. Lite OT nu men ändå, jag skaffade för två säsonger en ny vagn och stor bag för att släpa runt en halv proshop på banan vilket på hemmabanan blir overkill de Luxe. Spelar jag nya banor förstår jag att fler situationer kan uppstå där fler alternativ i bagen passar. Däremot tycker jag att FÖR MIN golfupplevelse så är en liten bärbag med 7-9 klubbor fullt tillräckligt för min golfkapacitet och jag njuter av banan istället för att fokusera på ”rätt klubba för ett visst avstånd”. Jag och de flesta bogeygolfare skulle klara oss med en bag som innehåller driver, T5, långt järn/hybrid, mellan järn, kort järn, 1-2 wedgar och putter.
Absolut.
Vi har dock gått till färre järn och fler wedgar i snitt vilket talar lite för att vissa slag ”känns” mer viktiga än andra. Därpå så har vi lagt in specialklubbor ihop med woods tror att de ska hjälpa scoren.
Är inte hundra på att det är helt rätt för personer som chippar med j7 och inte slår woods från fw.
Egon

Driver och j5 eller 60gr.
Precis så, ja.
Spoon, lob, j5
Ingen, eller de flesta…det beror på hur man väljer att spela!
De senaste “seriösa” rundorna har jag använt alla klubbor i bagen, medan jag i lördags, på samma bana, valde att spela med 9 klubbor. Resultatet var ungefär likvärdigt, men man måste såklart anpassa sig till de klubbor man har.
I de seriösa rundorna använde jag min 54 graders wedge väldigt mycket, medan den var utelämnad när jag spelade med 9 stickor.
Om man ser det andra vägen så vill jag på just den banan absolut inte spela utan Driver, 56 graders wedge (bockad till 57,5) samt putter.