Omsättning av bollar

Antalet stenhårda skitbollar man hittar nuförtiden tycker jag är väldigt begränsat.
Nu är jag iofs medlem på en lite “finare” klubb men sämre bollar än t.ex Callaway Supersoft eller Titleist Velocity/Trufeel är det ytterst sällan jag ser numera.
Och jag antar att det inte är jättemånga banor i Sverige som kör med V1:or på rangen.
Sedan står man väl ändå inte på rangen med rangebollar för att försöka lära sig hur långt man slår med sina ordinarie bollar.

Grejen är att Trackman är inställd efter en viss typ av boll och alla andra kommer att visa andra värden. Juniorerna tycker det här är skitkul för helt plödsligt (när de hittat en annan typ av boll) slår de jättelångt. :rofl:
Smyg in på Dormy med några egna testbollar så ska du se vad som händer.

Helt riktigt. Man bör inte kontrollera sina slaglängder med rangebollar utan Trackman. Ska man vara riktigt petnoga bör man inte verifiera sina slaglängder med olika bolltyper, oavsätt.

Frågeställningen var väl lite retorisk men det samlas bollar i bollfacket och när det töms då hamnar de til slut i förrådet.
Där hamnar även en del klubbor och trots att sambon och hennes släkt tror att min ekonomi kretsar kring golfutrustning, så har de ingen koll.
Idag lämnade jag över 2 drivers till en kollega som tyckte att det var dags att byta ut sin big bertha (läs, original style). Att det sen var en kina-kopia häcklade jag honom grovt för.

En från 2016 och en från 2012 vaskade jag fram. Det finns liksom inte på kartan att anklaga mig för överkonsumtion här!! Bagar fö. en 3 år gammal driver.

Men åter till bollarna.
Har ca. 3 spannar hemma dvs. Ca. 400 bollar som jag aldrig ens skulle kunna tänka mig att använda under en rond. Liksom i kalsonglådan så har jag panik-bollar som funkar i nödläge men som inte är första-val. Säkert 50-60st.

Jag fattar att folk tycker att golf är dyrt men jag spenderar max 1000:- på bollar varje år och tycker att det är en ok utgift.
Rent teoretiskt skulle jag lätt kunna spela livet ut utan att köpa en enda boll om jag körde snål-Olle.

Egon

Jag är inte principiellt teknikfientlig men just att man behöver tala om för Trackman vilken klubba/boll man använder ger en viss skepsis till det hela.

Jag kommer ihåg när Edins precis övergått till Dormy i Ängelholm och jag testade träklubbor i deras … (inte Trackman men ett annat fabrikat).
Säljaren ropade högt på sin kollega när jag slog fw-woods med 151 i smash.
Det hela slutade med ett köp från min sida och om launch-monitorn var trimmad eller ej, kvittar i det stora hela. Klubborna presterade även efter köp och på bana.

Har gjort liknande tester efter det och carrat bra drivers 20-30m kortare där än på bana.
Jag har lärt mig att köra på enbart feel vid dessa ovetenskapliga tester.

Egon

Tänkte mer att som bollarna ser ut flyger de förmodligen olika långt även om en duktig spelare står och matar.

Plocka upp boll. Vad göra sedan?
Boll i bra skick och ProV1 (eller TP5 eller Z-star etc)? Om ja, spela med den. Om nej, kasta den i återvinningen (dvs den eldas upp).

Enkla problem. Enkla lösningar.

Jag fick en gammal balataboll i hinken idag. Det gör inget eftersom jag inte betalar för rangebollarna.

1 gillning

Slå den med Trackman så ska du få se på siffror (stäng av normalization).

1 gillning

Jag ska prova med Flightscope på klubben så fort jag får chansen.

Slår bort alla hittebollar + alla nyinköpta bollar.

För mycket jobb. Jag slänger bara en plastkasse i mörrumsån varje fredag istället.

2 gillningar