För en vecka sedan inträffade en otrevlig olycka på hemmabanans 5:e hål. En spelare hade slicat ut i skogen strax före greenen.
Vid slaget från skogen träffar bollen en större sten kommer tillbaka och träffar spelaren i ögat. Färd till närmsta sjukhus och vidare till Karolinska. En första operation blev inte lyckad, prognoserna ser dåliga ut.
Råkade ut för samma typ av tillbud. Jag och en annan spelar stor framför men inne i skogen och väntade på att den tredje skulle slå. Slice in i skogen, studs på en stor sten och in i ryggen på mig. Ingen vacker bula.
Står inte framför andra spelare efter det.
Man hinner inte göra något…
På hemmaklubben jobbade en sommarjobbare i en greenbunker, för ett par år sedan. Tee på ett senare hål ligger väl cirka 50 meter bort och kanske 30-40 meter “off line”. Man behöver slå kopiöst snett och en riktig sorkdödare för att bunkern skall komma i spel, men det gjorde någon. Jag tror att man inte ser om ngn är i bunkern och har böjt sig ned.
Hur som helst. Nån sorts totalmiss från tee och bollen träffar arbetaren. Den träffar riktigt illa. Jag vet inte hur det slutade men synen på ett öga låg illa till om jag fattade saken rätt.
Spelade Hässlegårdens gk i Hässleholms centrum för många år sedan. Ett slicat utslag lämnade mig 180 m kvar i gles men hög ruff. Järn3 blir perfekt eftersom bollen ligger bra tänkte jag, toppade bollen och den tog i en sten som inte syntes där jag stod då den var överväxt av gräs. Jag kom ihåg en vit boll framför ögonen. När jag vaknade stod folk runtomkring och undrade om jag levde. Bollen tog över vänster ögonbryn. Hade den tagit under hade jag inte sett med det ögat. Kraftig hjärnskakning och en sjujäkla lärdom. Toppa aldrig bollen !!
Jag slog en socket när jag var i sjuårsåldern som träffade en tjejkompis på armbågen. Hon stod ganska nära framför mig i ruffen och letade efter sin boll när jag slog. Hon såg bollen hela vägen men hann bara vända sig lite lätt. Hon var nära att svimma men det gick bra.
Träffade även min morfar vid ögonbrynet, med en klubba på driving rangen, när jag var i ungefär samma ålder. Blev mycket blod och några stygn på sjukan.
Tror det händer mycket man inte vet om. Jag undrar vilka försäkringar som har löst ut.
En av grannarnas barn jobbade på Bäckavattnets golfklubb på 90-talet och missade helt instruktionerna om hur man skulle köra ruffklipparen i lutning. Välte och fick maskinen över sig. Gick inte att rädda tyvärr.
Själv är jag noga med att inte stå framför folk som ska slå om jag inte är en bra bit bort, åt sidan och ofta hukad bakom bagen. Vill inte heller slå om det är minsta chans att träffa någon.
Senast vi lirade Eslöv så lade vi en boll på motorhuven på en bil (en cab) som körde ut på vägen parallellt med tionde dvs höger i T-korsningen med den lilla vägen. Bollen flög fint, tog en liten högerböj, prasslade lite träd och landade på bilens motorhuv. Hoppsan! Pulshöjare!
Det blev en del palaver och höjda röster, kan vi väl säga. Nå, slutet gott: Inte en märkbar skråma på bil eller personer. Bara lite mjuka i knäna på elfte tee.
Har brutit fotleden när jag skulle plocka upp en boll ur ett vattenhinder. Ena foten gled nerför och den andra satt kvar så fotleden vreds av.
Ambulans och operation. Några veckor i gips.
Tur att det var sista vardagen som banan var öppen den hösten
Helt förskonad själv, men har stått på greenen på hål 1 på Avan, Gävle GK när en man böjde sig ner för att plocka upp bollen och ett slicat utslag från hål 16 träffade honom rätt på skärmen av kepsen (som var vertikal mot marken eftersom han böjt sig framåt). Bollen bara studsade iväg, vilket jag än idag inte kan förstå. Kepsen var inte direkt gjord i metall, så bollen borde träffat honom i ansiktet. Riktigt märklig händelse. Han blev mest chockad.
På Alfta-Edsbyn när min pappa var ny till sporten så började han gå efter ett slag och glömde bort att medspelaren skulle slå. Han valde att gömma sig bakom ett träd som stod mitt på fairway. Det enda som stack ut var fotknölen. Gissa var medspelaren träffade? Farsan haltade i en vecka
När jag själv var yngre stod jag och slog järn-7or på en rangematta när en släkting stod snett framför till höger och slog drivar. Helt plötsligt slår jag världens topp-socket som går som en projektil mellan hans ben, utan att träffa honom
Systerdottern stod i unga år och svingade på rangen.
Vad hon inte noterade var att hennes lillebrorsa kom lite nära bakom henne.
Hennes baksving mötte hans framtänder.
Stor lucka i ett antal år (kommer inte ihåg hur många som rök, men det var några stycken).
Tur det var mjölktänder…
Den olyckan fick en banchef annorstädes att kolla över ansvarsbiten. Han tackade för sig samma år.
Numera (eller kanske bara på större anläggningar) är väl en banchef anställd och inte frivillig!?
Så var det inte där och då.
Liten uppdatering rörande ögonskadan beskriven i första inlägget.
Den skadade personen passade på att besöka golfklubben igår då han var hemma mellan två operationer.
Skadeläget: Hornhinnan helt paj, linsen skadad, vissa skador på näthinnan.
Han ska få en ny lins idag eller imorgon och om näthinnan har någon funktion kvar efter en tid får han stå i kö för att få ny hornhinna transplanterad. Nu är nivån att han kan skilja mellan ljus och mörker med det skadade ögat, inget mer.
Under första operationen som tog tre timmar var han nedsövd, under den andra operationen (1 och en halv timme) var det bara lokalbedövning, väldigt otäckt tyckte han.
Det gör inte ont, inuti ögat finns inga känselceller.
Han verkade vara vid gott mod, det är tydligen värre med frun, väldigt chockad.