Har tänkt att ordna ett extra set som jag kommer att använda 5-10 rundor om året. Har det goda med sig att jag slipper släpa med mig bagen 100 mil några gånger per år.
Med tiden har jag sparat på mig rätt mycket klubbor så jag kan plocka ihop ett set men järnen saknas. Kommer antagligen att handla via Blocket så jag kommer inte att kunna provskjuta klubborna.
Min fundering är om jag kan använda några ”värden” från mina ordinarie järn för att hitta rätt? Jag tänker ex.vis svingvikt, tyngd på skaft etc. Behöver en spelförbättrande modell. Har idag T300, regular med hcp 10-12
Alltså egentligen är det enkelt.
Du kollar om huvud ser ok ut efter dina premisser och så kollar du upp vilka skaft det är.
Det bör vara samma viktklass på skaften och det funkar med det grova värdet Reg, stiff etc.
Ovan är vad du checkar av på blocketannonsen.
Eftersom det här är ett golfforum så vänder och vrider de flesta på allt som skrivs så…
Tot.vikt är väl det du börjar med. Skaftvikten ger dig det. Flex är nästa och du vill ha så likt det du har ”hemma”. I praktiken, för ditt spel, så spelar inte flexet en jättestor roll men du vill ha liknande känsla på seten och då är vikt och flex det absolut viktigaste.
Svingvikt blir… är… eller vad du än vill kalla det… av ovanstående värden. Svingvikt allena är inget du ska titta på. En tandpetare och en lyktstolpe kan ha exakt samma svingvikt. Det är ett nonsensvärde för alla utom de som bygger/tillverkar klubbor. Det säger inget alls i en jämförelse av 2 olika set.
Sen med tanke på nivå (icke elitsatsning) så fungerar vad som helst, inklusive retro. Allt som är tillräckligt kul att spela med. Behöver absolut inte vara samma som sitt andra set. Det tar max tio slag för att vänja sig vid nåt annat. Så länge dom är sköna att slå med så kvittar allt annat. Du kan garanterat spela med lady eller seniorflex och tycka det är riktigt kul några rundor per år.