Köpte bättre beg järn förra året bara för att jag ville testa high tech fullt ut.
Fick med standardjärn i j6-j5 och det gick inte alls.
Sen var det lite för flaxiga grafitskaft i så hela gubbsvängen byttes snabbt ut mot lite hackersksft modell firm DG sl.
Med 97ish gram skaftvikt och klubbhuvud som har alla tekniska innovationer samt lite nedskruvat loft var det ändå så att de funkade hyggligt. Helt ok i flykt och inte kortare… men faktiskt inte längre heller. Att kroppen fick jobba mindre var en medräknad bonus… men precisionen blev nog bara sämre.
Så, nu i vintras runt nyåret var det snöfritt så jag drog ut på korthålsbanan.
Helt ok… nån meter kortare än vid +25* men det är fine när termometern visar strax över nollan.
Ut igen helgen därpå och då tog jag med mina betydligt tyngre gamers. Hoppsan… Sommar-längder… Vad fan är det här!?
Gick tillbaka till bilen efter 9 och tog med mig de nya järnen. Med bästa vilja så kaaanske i närheten… men oftast kortare. Wtf!!
Sen slog det mig. Jag har ju tränat gubbkroppen. Lika stel som tidigare men 84kg fet har bytts mot minst lika feta 89kg med betydligt mer muskelmassa.
Så… nu är jag där igen att bladiga mizuno i nåt kombo-set står på önskelistan. Har inte kraft att slå dem långt men tydligen så kommer jag aldrig slå High tech långt ändå.
(Här skulle ”So what” med Pink passa bra som bakgrundsmusik).
Vad säger ni?
Var ligger era premisser på vilka järn ni väljer?
Kör varje uppstart av säsongen med att lufta olika järn från garderoben. Undantagslöst blir “vinnaren” något som väger lite mer vs annat.
Senare på säsongen kan ett skifte ske till lättare, gissar kanske 50% av säsongerna.
Offset och topplinje, i den prioritetsordningen.
Just nu är det ett set Wilson Staff Model CB (DG s300) i bagen, men eventuellt beställer jar ett set Takomo 301 under våren och då troligen CB som har lite bredare sula än MB.
Att dom inte inte fungerar. Så jag fortsätter med mina brejanjärn. Inte för att det är just hans eller att dom skulle vara magiska, men dom är inte fel åtminstonde. Snygga som få och blir bara finare med åren (patina). Borde köpa nya wedgar kanske men så länge jag är kort på inspelen får det va.
Slog en 79:a med dom senast i oktober så dom kan uppenbarligen leverera fortfarande och med tanke på hur kass jag varit kroppsligt ett halvår så är det ett underverk att gå under 80.
Nya järn för en månad sedan. Känslan av att förloras bland en massa siffror gjorde att jag valde den kombination av klubbhuvud och skaft som kändes bäst. Om känslan är rätt blir det bra, och än så länge har jag haft rätt. T100 med PX LZ 5.5.
Funderat länge på att byta mina mp59:or mot nåt lite lättare. Provat en del genom åren men inget som jag slår bättre.
Senaste året har idén om grafitskaft kommit oftare o oftare.
Vi får se hur det blir
923 forged med grafit kanske😀
Jag vill inte se något bakom klubbhuvudet vid adress
Får inte vara för långt klubbhuvud
Gärna matt isf blankt
Nuvarande favoriter (nya modeller)
Titleist MB, vackra som få men är man inte på:t så säger de ifrån. Uppvuxen med Titleist så det är svårt att gilla något annat.
Taylormade TW och 730
När jag höll i TW versionen så blev jag knäsvag
Nya MC är fina
Mizuno JPX Tour
Srixon zx7
Sportig
PING iblade
Vid addresering är de riktigt fina
Övrigt så har jag kommit fram till att midsize är en rätt så bra storlek.
Skaftet bör ligga kring 120g och x
Bollflykten ska vara där jag vill ha den (inga pumpade sulor)
Mina premisser är att det måste vara någon form av “Players Club”.
Därifrån går jag till att de ska hjälpa mig i spelet vilket innebär att de värsta (minsta) bladen numera går bort. Vill ha så tunga skaft som jag i min ålder och med mina fysiska attribut klarar av att svinga utan att tappa fart…
Lägger stor vikt vid att få en bra gapping genom hela setet, från driver till lobwedge.
Valet föll förra säsongen på Srixon ZX7, väldigt nöjd med dom och dom lär stanna i bagen minst lika länge som mitt förra järnset (också Srixon).
Min(a) premiss(er) är att scoren ska bli bättre. Därför måste allt provas. Sista åren har jag testat allt från grafitskaft på 60 gram till stålskaft på 130 gram, allt från små bladklubbor till de största hybridjärnen, allt från svingvikt som börjar på C till svingvikt som börjar på E, allt från standardlängd till 2,5 tum förlängda, allt från 4 grader upright till 2 grader flat… Scoren har än så länge blivit sämre och sämre… Dags att fokusera på ett och samma set tror jag…