Ny utrustning

Nya drivers på väg. Funderar på att kolla om det är dags att uppgradera min M2:a men är tveksam . Det jag provat under åren har inte varit så värst mycket bättre.

Hade varit intressant att prova Tour Edgen som det surrats lite om på youtube . Och hanterbart pris

Surrats om Square to Square putters också.
”Alla” har LAB-puttters o nu kommer ett gäng som ligger lite lägre i pris. Nån som har provat / är sugen?

Lite sug för att göra en riktig utprovning på järn också, sist blev det ett reaset på Dormy.
Förlåtande så de går att skava sig runt hyfsat , men intressant att se hur bra det kan bli med en riktig fitter.

Hel bag full med klubbor dök upp idag. Och en lånad R50. Kul!

Vad har du fått för roligt denna gång, i klubbväg alltså?

Personligen lutar det åt att jag investerar i en Ds-Adapt Ti fairway, troligen en 16-graders. Huvudsakligen pga den nya adaptern som jag tycker verkar väldigt intressant.
När det gäller driver så har jag till 90% bestämt mig för att min GT2 får stanna i bagen även denna sommar men det är dumt att lova något. :laughing:

Efter att spelat mw4 och mw7 i några år blir det
Bara mw5 i år. Blev en Srixon på rean .
Då den är ny i min bag

Vad är det med adaptern som är nytt?

Jag är grymt sugen på en mini driver pga. 2 orsaker.
Det ena är att min spoon på 13.5* enkelt slås från fw men inte tillför mer än sin fadeskruv där vs. t5.

Från peg slår jag spoonen rakt men min driver med lätt fade. Tar jag i ordentligt (och svingar bra) med båda så tenderar de driva höger mer än vänster. Nöjd med driver… men spoon spinner upp och tappar rull.

En mini-driver bör kunna justeras till att ge en dras utan att sabba launch conditions vilket är ett faktum med driver/spoon idag.
Möjligheten att slå mini från fw borde också kunna ge en lägre fade likt normalt scenario på DOTD.

Egon

Nya drivers från de flesta stora tillverkare är på gång.
Riktpriset verkar vara runt 7500:-
Troligen marginell skillnad mot föregående modeller

Det intressanta är väl att ”inflationen” gjort att äldre modeller ökat i pris. Såpass att Callaway kör en ny run med rogue st, kallar den 2024 års modell och höjer priset. :roll_eyes:
De gjorde likadant med mavrik 2022.

Borta är nog det gamla då en modell gjordes i ett antal för att ge payoff och sedan checkade man av för att kolla hur den går. Möjligen körde man ett litet överskott om tendenserna på försäljningen medgav det innan mould’en väntade på att arkiveras.
Därefter gjorde man ytterligare analyser och i många fall blev det en andra run för att tillgodose en rea-marknad.
Eftersom all cost låg på den 1:a run’en så blev den andra run’en rent kostnadsmässigt väldigt låg.
Halva priset på Dormy el.l gav minst lika mycket klirr i kassan hos både OEM och åf.

Det är lite som när man handlar kläder på mellandagsrean el.l. Affärerna säljer måhända ut några överblivna plagg men de flesta är inköpta enbart för rean till åtm. halva priset och inte alltför sällan 1/3-del.

Egon

Det är bra grejer som kommer, men priserna är inte så mysiga. Jag gillar verkligen nya Ping G440 (Mer fart och längd, samma härliga stabilitet: Nya Ping G440 är äntligen här! - Golfbladet) och nya Srixon ZXi. Elyte och Qi35 har båda en färgsättning som inte passar mitt öga, men är säkert bra grejer (inte provat).

För den som vill ha den senaste tekniken, men inte betala “an arm and a leg” är det läge att invänta det som Wilson har på gång. Provat och var grymt imponerad. Wilson brukar också ha betydligt humanare priser och pengarna du sparar lär räcka till en ny wedge eller en greenfee på någon riktig finbana.

Apropå nya grejer. Clevelands nya RTZ-wedgar var magiskt härliga både i balansen och i träffen. Det skadar inte heller att de är så snygga - med en ren och slät baksida som för tankarna tillbaka till den tid då Cleveland-wedgarna var det bästa man kunde köpa.

Prova!

https://golfbladet.se/cleveland-golf-rtz-ar-vassa-skonheter-med-fantastisk-prestanda/

Man kan få förra årets drivers för 3-3500 kr
Iallafall en del
Typ Srixon Z5 mk 2
Mizuno 230 Max
Cobra Aerojet
Wilsons båda

Några rekommendationer bland ovan.?

Kanske inte klockrent i denna tråd men det blir ju ny utrustning för mig :grinning:

Glöm inte ping

1 gillning

Då får man backa till 410an för samma peng
Spelar troligen ingen större roll dock.
Synd man inte kan få fitting-hjälp med äldre grejer. Eller kan man det nånstans?

G410 och G425 hade båda en rätt skärande och oskön ton i träffen. “Kraftfullt ljud” heter det om man gillar sånt. G430 var bättre och G440 magisk för oss som gillar mer dämpat ljud och dovare ton.

Ska du titta på strikt förra generationen föreslår jag Srixon - den kan du nog prova ut fortfarande t.ex. på Dormy. Cobras Aerojet bör också finnas där. Eftersom drivers nuförtiden har skaft med adapters kan du skruva i vilket skaft som helst som de säljer på dig i shopen.

Kikat lite på cool clubs testings av nya drivers.
Väntar på ett de ska ordna fler testings.
Nyfiken i första hand på Ping…andra hand …ingen

Den här alltså. Skulle reta många snobbar!

En KinBag-ish.

1 gillning

Men ännu fulare.

Nåja. Ful som f-n är ful som f-n.