Är ju ett typiskt amerikanskt Country Club upplägg. Funkar det i Sverige ?
Tveksamt.
75 % av 65k är knappt 49k.
Om säsongen i praktiken är 9-10 månader per år så blir det 5k per månad i shop, restaurang, gym, etc.
Kännbart i plånboken men knappast en deal-breaker. Sannolikt inget jag skulle skriva på för men jag tillhör nog inte den primära målgruppen.
Har aldrig fått bra mat när den “ingått”. Kan man hålla kvalitét och priserna på vettig nivå när man vet att man har 50k att utkräva per medlem under ett år, eller smyghöjer man priser och sänker kvalitét?
Spelar man mycket är det helt klart värt det. Gissar att tillgängligheten blir god, även om inte antalet medlemmar är begränsat.
65 tusen är en del pengar förvisso men jämför du med en chartervecka för hela familjen så är det ju närmast prisvärt.
Medlemskapet gäller ju även för alla som är skrivna på samma adress så det mildrar ju också.
Hade jag bott närmare hade jag nog varit intresserad.
Konsumtionen, är den öronmärkt till mat/dryck, eller gäller den shopen, hos pron, nyaste drivern, helset etc?
Restaurang, shop, range, gym, …
Man kan kanske gissa att en ny GT2 och åtta järn inte ingår. Vore ju annars enkelt att bara sälja vidare. Så är det knappast tänkt
Står ju att 75 % av de 65000 kommer att finnas på ett så kallat till “godo-konto”. Då är det väl inget problem att handla nya klubbor i shoppen då kostnaden räknas av från “godo-kontot” ?
Kan säkert vara billigare att handla klubborna på t ex Dormy…
Undrar vad som händer med pengarna du har innestående på “godo-kontot” vid årsskiftet ?
Exakt vad som ingår kanske vi inte vet?
Det kanske är läge att hela golfgänget man spelar med skriver sig på samma adress.
Det var väl “tillgodo” som gällde alla på samma adress?
Golfdelen är per person, väl?
Så borde det vara. Golf-delen ska då vara på 16 250:-? Det tycker jag är helt ok egentligen. Ett fullt medlemskap här hemma går på 10 tusen (plus en spelrätt för ca 2 tusen). Och då vimlar det av folk på banan mest hela tiden…
alla som är folkbokförda på samma hemadress får ta del av medlemskapet.
Det tolkar då jag som att alla som bor där också får spela på banan.
Några citat från webben:
- "Antalet medlemmar kommer att vara begränsat till cirka 5-600 och man kommer att få ansöka om medlemskap. Man vill gärna ha en mix av lokala, regionala och internationella medlemmar och man kommer att bygga upp medlemsstocken långsamt och noggrant. "
- "Preliminär årsavgift för 2025 är 65 000 kr men då är 75 procent öronmärkta för konsumtion på anläggningens faciliteter. De pengarna kommer att finnas på ett så kallat till godo-konto som medlemmar kan utnyttja i shop,restaurang, golf och alla våra övriga faciliteter. Det gäller inte bara medlemmen – alla som är folkbokförda på samma hemadress får ta del av medlemskapet. "
Fet stil gjord av mig.
Jag tolkar det som att golfen är personlig men resten, den sk tillgodo-pengen, är för familjen. Isf en logisk konstruktion. En sorts mervärde som inte kostar klubben något.
Den EG-person som blir medlem får helt enkelt berätta hur det funkar.
Would if I could
Att döma av rapporter jag fått dras även kostnad för eget spel av på pengarna så det är inte fritt spel för 65’. Gissningsvis runt 30 rundor.
alla som är folkbokförda på samma hemadress får ta del av medlemskapet.
“ta del av medlemskapet” borde väl ändå innebära att man får spela på banan ?
Men - vi får väl som sagt avvakta tills första EG-personen blir medlem och kan återrapportera vad som gäller…
Då är det plötsligt ganska dyrt och upplägget blir då mer förståeligt. Att alla i familjen även får spela golf för pengen (de 75%) blir också mer logiskt.
Satsningen verkar ha ett tänk som går mot exklusivitet. Detta är naturligtvis en risk värd att ta eftersom det kan ge massvis tillbaka.
Hur är det med planer för boende. Såna här satsningar brukar ha lite tomter inritade och det ger än mer dragningskraft.
Ängelholm är ju ett perfekt läge med närhet till både golfmekkat i SE, åretruntgolf lite mer söderut och även kontinenten.
Danskar och tyskar är köpstarka.
Egon
Det finns tomter/hus i planerna.