Förutom namnet, som inte ligger helt bra i munnen, är det här en intressant grej. En av de som står bakom är Chrisse, inte helt obekant för oss som var med på den gamla, gamla, gamla, gamla forumtiden. Med en rik norrman och Henrik Stenson som de två andra gubbarna i grundartrion finns bra stabilitet iaf.
Enligt uppgift kan det bli lite pricy, och frågan är om det finns så många rika människor som vill pynta för en “social club” med tillgång till golf strax utanför Ängelholm.
Håller tummarna för att det blir bra iaf. Bilderna gör iaf mig intresserad (om än min plånbok sannolikt inte räcker långt). https://www.crownwood.club/
Svenska regler. När Wegeholm först var på tapeten, för nu ganska många år sedan, skulle Tommy Nordström lägga ut en äkta linksbana nästan på stranden, men efter hand kom man längre och längre in ju mer krångel man hade med byråkrati och regler. Till slut lade man ned projektet och betalade tillbaka pengarna till de som deponerat ett antal tio tusen på en advokatbyrås klientmedelskonto. Nu har Stene hittat en rik norrman som finansierar och Lundin ritat en bana - tyvärr med waste areas, vilket jag personligen inte är så förtjust i - och klubben ska bli något i stil med irländska Hog’s Head verkar det som.
Ser man det ur ett finansiellt perspektiv är det ju rätt tid att investera, byggmarknaden har ju tvärstannat. Det lär vara bra förhandlingsläge när man skall anlita underentreprenörer.
Kommer det att flyga, lite mer tveksamt med ett antal anläggningar i regionen som redan idag är bra.
Men är det kanske mer konceptet man vill locka med?
Kommer man att kunna locka till sig medlemmar från dessa redan befintliga anläggningar, och, vad kommer det att kosta “mig” som tilltänkt (familje)medlem?
Men visst, man får vibbar av ett skånskt bro-hof på något sätt.
Jag tillönskar de all lycka, men är väl kanske lite tveksam i ursprungläget.
11-håls bana för pöbeln…
Väldigt udda antal hål, kunde de inte nöjt sig med 9 istället om de inte kan klämma in 12 som åtminstone är någorlunda vedertaget.
Ahh, sorry, trodd du hade missat 18-hålaren.
Men visst, 11 är lite udda, men visar kanske på lite “vi vill verkligen ha just de hålen på den platsen” vibbar.
Men svartinge är en ganska bra jmf kan jag tycka.
Tog en promenad längs området just när det höll på att sås, så det gck på avstånd inte riktigt att få nån känsla för hur hålen skulle gå. Men datoranimationerna ser ju sanslöst häftiga ut, och man skulle titta nu när gräset kommit får man nog en helt annan känsla.
En grej som talar till Crownwoods fördel är möjligen att det är egendomligt långt till närmsta bana om man bor i Ängelholm, typ 20 minuter från de delarna av Ängelholm där golfarna typiskt bor - vilket ju är jättemycket med skånska mått. Frågan är om det ens går att hitta en enda annan punkt på en skånsk karta där det är så långt till närmsta artonhålsbana?
Men oavsett hur bra banan blir… hur många - i Ängelholm - är beredda att slanta 65 papp per år i avgift?
Å andra sidan kanske upptagningsområdet är något helt annat? Målgruppen kanske är personer från Malmö (“framtidsstaden”, tada!) eller välmående områden inom ett par timmar från banan, där man tänker sig att golfen är en så stor del av ens livsstil att man vill tillbringa hela dagen på klubben?