Det här börjar närma sig vad jag hade fantiserat om med möjligheterna för AI, GPS och röststyrning för elvagnar.
Misstänker att det kanske kan dröja ett tag innan det blir tillåtet på tävling…
…och det är kanske inte något för alla purister som tycker att lasermätare redan är för mycket!
Tror inte att det är en scam i traditionell mening iaf då de hade ett bås på PGA show i Orlando denna vecka.
De verkar använda sig av crowd funding initialt och där finns det ju exempel på saker som både lyckats och misslyckats så jag skulle nog vänta med att ropa hej däremot.
Jag tror det visar mer på möjligheter och vad som kommer att komma framöver även om detta företag inte kanske lyckas hela vägen.
För egen del skulle jag vara alldeles nöjd med en vagn som jag inte behöver styra själv men ändå säkert kan följa mig utan att man ska behöva oroa sig för att den ska köra ner i hinder, upp på greener eller välta.
Caddie funktionerna, launch monitor, etc. ser jag inte samma värde i.
Stewart Golfs Q Follow gör detta. Om du inte kliver över små bäckar eller rundar en bunker för tajt. Har vält en gång när jag fjärrstyrde den ned i ett dike (tryckte på Stopp-knappen - trodde jag).
Japp, har testat den men jag skulle inte vilja behöva tänka på sånt över huvud taget. Typ att man kan gå på precis vilket sätt man vill eftersom vagnen är smart nog att hålla koll på banlayout, underlag och terräng.
En kompis gick lite för nära en lutning till ett vattenhinder och det blev väldigt dyrt då han hade direktimporterat den.
edit: möjligt att han har en något tidigare modell, vet inte när Q Follow släpptes exakt.
Min elvagn fick en längtan att bada i höstas. Tur så fick jag ut på hemförsäkringen så de blir en ny till våren.
Helst skulle jag vilja ha en sån här “kombinerad” vagn och scooter - xtrider.com
Verkar vara det optimala. Promenera och sen åka i uppförsbackarna samt vid längre väg mella hålen.
Vet inte hur det ser ut på andra klubbar.
På min klubb finns ett antal garage med laddning att hyra för sin egen bil.
Dessutom ligger ett antal villor runt en del av banan där ägarna har egna bilar.
Det finns även möjlighet att hyra vagn/bag-förråd med laddning för elvagn.
Om en scooter får plats där vet jag inte.
Jag har ett vagnförråd där min elvagn får vila när den inte används och batteriet laddas hemma. Tror jag skulle få plats med en scooter.
Lagen om terrängkörning gäller. Golfdistrikt ansöker om dispens. En j-a massa krångel o text säger i princip att distriktet och sedan klubben bestämmer vilka som får framföra ”vad” på golfbanan.
Det enda som är undantaget är elektrisk ”rullstol” om man kan tänka ut vad det innebär.
Ok, den kan man ju inte direkt, vad innebär det?
Går den regeln före en egne markägares regler, och man måste ansöka för att frångå?
Mina svärföräldrar har fått nej på en bana i skärgården där de har lantställe, och då är min svärmor i ett ganska hyggligt behov av bil många gånger, vilket inte är det lättaste då klubben inte har för många bilar.
Markägare har en del, arrendator en annan och distriktet (golf) en tredje.
Alla behöver väl ge sitt godkännande på något sätt. Det står utförligt på golf.se där det ref. till terrängkörningslagen vad som gäller för klubben/distriktet. Saken tas även upp i tävlingshandboken men mestadels avs. framförande på tävling.
Jag är lite blown away att distriktet kan ha något med saken att göra, men kommer väl inte att skicka in en inlaga om det om jag säger så.
Markägare och arrendator trodde jag var givet och entydigt…
Sen kan man ju fråga sig vad som skulle krävas för att INTE få detta godkänt, jag kan inte påminna mig ha besökt en GK där bilar inte var tillåtna (GK´s alltså)
Inte provat. Men den här kanske duger? Grymt kul och bättre än att sitta i golfbil. Mina fötter är kassa och ibland kan jag inte gå 18 hål, då kör jag den här.
Jag är ju fortfarande lite ovan vid att det förekommer golfbilar på banorna. Vet inte riktigt vad jag tycker om det om jag ska vara ärlig. Ok om man har svårt att gå osv som det var förr. Men det blir ju rätt stor skillnad i speltempo och det skapar ju lite onödig frustration.
Eftersom klubben behöver påtala för golfdistriktet att dispens ska sökas så kan klubben, efter beviljad dispens, styra vilka som får framföra fordon på banan.
Kort i gott: Tro inte att egen golfbil får framföras utan tillstånd från klubben.
Nä det är jag med på, svärmorsan också. Men, jag trodde att det var en enskild ök medlemmen/gk emellan, inte att distriktet hade någonting med det att göra öht.