Nordan testar putters

Jag har ju haft inte lika många putters som puttaren, men ändå ganska många. Det har varit allt från blad till feta mallets och puttningen blir liksom inte bättre, är det inte det ena så är det det andra.
Och JA, då är det väl något fel på tekniken, jag vet…
Men, jag tycker mig läsa puttar ganska bra, och jag har ändrat grepp och uppställning inför i år så det finns något att bygga på, tycker jag själv skall jag väl tydliggöra.

Jag har senast spelat med en ansermodell, bytt till till en “del mar” halvmåneliknande gammal historia och nu har jag skaffat en odyssey oworks R-line. En bra siktlinje och lite mer förlåtande face-balanced.

Men hur är det nu, om stroket är lite bågformat skall man ha en putter som motsvarar stroket va?
För att ha gått från ett bågformat stroke har jag blivit rakare i stroket, och jag inbillar mig att en mer facebalance putter rent tekniskt skulle passa bättre?

Vidare känns det som att just putters är den klubba som man måste känna sig bekväm med, viktmässigt mm. Jag har alltid varit svag för “short slant” necks, men då tenderar väl putters att inte vara face balanced?

Hursom, jag testar vidare i min quest för ett lägre puttsnitt.

Du har inte funderat att göra en putt fitting?

Jo faktskt, men jag är för snål för mig själv, och fittingen brukar väl sluta med att man “måste” villhöver något dyrt, har jag alltid inbillat mig.

Golfsky hade en sån där trackman för puttning när de fanns i kungens kurva, jag testade den med flera putters, en kort session bara för att prova, och killen som “övervakade” sa att värdena var bra och då testade jag med tre olika putters med nästan samma utfall…

En puttlektion/fitting är en utmärkt investering och inte alls dyr. Jag villhövde inte den putter de föreslog, men fick lära mig mycket om hur jag stod uppställd och hur jag siktade. Jag har alltid varit bra på puttning och det var ändå förbluffande hur illa jag siktade (långt höger) eftersom mitt dåliga vänsteröga gjorde att jag inte såg hur sned linjen på puttern var relativt linjen på bollen.

1 gillning

Jag vet att det finns i sthlm (Golfverkstan), och jag är bekant med Jacob. Det låter som att det är värt det. De kör med Scottys, men är man inte “tvungen” mer än villhöverbehovet så ska jag ta tjuren vid hornen.

EDIT: kontakt etablerad.

1 gillning

Gott.
Även om man ”kan felv” som barnen sa när de var små, så är en annan persons input inte fel.

Det är skaftlängd och hosel som är direkt avgörande för hur stroket blir. Eftersom det är så, så behöver man inte fundera över att man är dålig eller gör fel utan ”rätt” klubba löser mycket.

Egon

Gillar vad jag läser, tills dess att jag blir rekommenderad en modell som inte kommer att passa mitt öga :wink:

1 gillning

Alltid är de nåt…:sweat_smile:

DEFINITIVT!

Gjorde en putterfitting och jag har ett rymdskepp. Då ögat hellre har en bladputter har flera försök gjorts till att byta tillbaka eller till något annat. Problemet är bara att jag alltid puttar sämre då. Fan också. (Dålig puttare oavsett)

1 gillning

Det är EXAKT den situationen jag egentligen inte vill hamna i, men är rädd för att jag gör…

Har kommit fram till att puttning är så jävla tråkigt så det är bara bra om man får göra det så lite som möjligt.

Har t.om börjat chippa från strax utanför green. Det trodde jag inte om mig själv.

3 gillningar

fast jag tycker ju att puttning är kul, att träna puttning gör jag gärna om jag har möjlighet. Chippa från strax utanför green gör jag också, nuförtiden…

Ska vi krångla till det så har jag ett i-landsproblem när det gäller puttning.
En spider med mid slant går i princip inte att missa med från 2m. Från 5-10m är det svårt att få rätt speed.
En blad (tå/häl modell newport/anser) med samma hosel ger bra speed på längre puttar dvs. jag blir ”putt” om jag inte lägger den död, men den är lite mer skakig från 2m.

Egon

1 gillning

Två putters i bagen och kasta ut järn3?

Sakta i backarna Phil Mickelson… (ja jag vet det va drivers)

Som det känns nu kan jag tyvärr kasta ut alla järn. :pensive:
Ärligt talat är jag lite rädd att det fuckar upp hela puttningen om man swtchar under rundan… men visst, i teorin så.

Egon

1 gillning

De känslorna känner jag igen, förutom att det där om död kanske inte inträffar so ofta som jag vill.

Testade en odyssey oworks R-line, en face balanced mallet med ett bra sikthjälpmedel, som primärt blir bra på de kortare.
Den nya uppställningen är mer främjande för ett rakare stroke, och jag kan säga så mkt att jag iallafall inte är besviken på den första sessionen på övningsgreenen. Det var fler bra längre puttar, och på de kortare kändes det som att jag kunde hålla huvudet mer square, inget fladder för att man ser siktstrecket tydligare.
Ser fram emot söndagens bokade runda.

Nu har jag insett något, att jag troligen slarvar med greppet, och primärt med högerhanden, den hamnar ofta i en svagare position, och jag stänger puttarna, missar oftast vänster på de kortare.
Nu har jag varit mer noggrann med greppet, och undrar om det inte blivit lite säkrare.

Sen har jag justerat en sak i rutinen på bana, jag provsvingar inte med puttern vid bollen. jag kollar mm, sen ställer jag upp mig och slår.

Men du har ju glömt att du måste köpa en putter tills det blir bra, inte fippla med tekniken!!!

4 gillningar