Nästa jävla regelfråga. "Lyfta boll vid oväntat tillfälle"

Jag ligger typ 2 meter utanför green och ska långputta in bollen mot hål. En av gubbarna i bollen har slagit sin boll till ett läge 4-5 dm från hål.

När jag satt min boll i rull böjer han sig ned för att markera sin boll men utbrister plötsligt:

-Nej men du kan ju få hjälp av min…

Och låter därmed bollen ligga kvar. Sekunden senare träffar min boll hans och får en fin liten studs mot hål.

Två frågor:

  1. Får han flytta på bollen när min boll är i spel inne på green? Vi förutsätter att han faktiskt hinner markera den korrekt.
  2. När han medvetet låter bollen ligga kvar för att hjälpa mig, begår han ett regelbrott då?
  1. Ja
  2. Nja, om ni båda kommit överens om det eller om du säger åt honom att låta den ligga med intentionen att använda den som hjälp har du begått ett regelbrott och ska pliktas men lite mer osäker om han kan pliktas.

Om ni kommer överens om att den skall ligga kvar får båda plikt. Om ni är fyra spelare i bollen och alla fyra kommer överens om att låta bollen ligga kvar får alla fyra plikt.

Inget var sagt om att bollen skulle ligga. Den var inte i min linje utan 4-5 dm vid sidan av hål sett från mig.

Men min långputt från utanför green var lite skev.

Men vad är egentligen skillnaden på om jag a) puttar från 2 m utanför green eller om jag b) slår in med wedge från 50 meter?

I b kommer man ju ofta överens om att ”äh den kan ligga”.

  1. Det är alltså han som bestämmer sig för att hjälpa mig. Och vill lyfta för min skull. Jag har inte bett om nån hjälp.

Japp och det var just där jag var lite osäker.

1 gillning

Det är bara plikt om ni är överens. Dvs inte som du beskriver det.

1 gillning

För att undvika regelproblematik men ändå vill ge möjligheten att hjälpa till så använder man alltid frågan:
-Ska jag markera ?

Då har alltid spelaren som skall slå möjligheten att välja utan att begå regelbrott.

Absolut, men nu var det liksom stundens ingivelse för snubben som var på väg att lyfta bollen :slight_smile:
Det var det som skapade mina funderingar. Jag blev jävligt häpen när han plötsligt böjde sig ner mot sin boll när min kom rullande. Risken var ju förstås också stor att han skulle kunnat råka stoppa min boll med sin hand.

Nja, om en spelare frågar om han skall markera och den andre säger nej då är man överens om att låta bollen liggaoch båda får två slags plikt (förutsatt att bollen rimligen kan hjälpa till).

Antingen markerar man sin egen boll eller så håller man käften och väntar på om den andre spelaren begär att den skall markeras

Ligger min boll i vägen?
Borde vara en bättre formulering i så fall.

Jag är inne på Berras spår här att det är bättre att fråga om bollen ligger i vägen.

Att enbart fråga om markering och få ett “nej” till svar har jag svårt att se att det skulle ge plikt, däremot om det i samband med frågan kommer ett svar “låt den ligga, den kan stoppa min boll om jag chippar lite för hårt” så blir det en helt annan sak.

I första exemplet kan det lika gärna vara att bollen inte påverkar och därför behövs ingen markering, i andra exemplet är det uppenbart att spelaren vill ha bollen kvar som ett hjälpmedel utifall han missar, och det är inte tillåtet om jag minns rätt.

Man behöver också göra en egen bedömning. Om min boll är placerad så att den kan “hjälpa till” så bör jag ju markera oavsett om bollen är i vägen för den tänkta puttlinjen.

Detta är väl normalt sett en ickefråga om jag redan är vid min boll.
Oftast uppkommer denna situation när någon är i färd med att chippa in samtidigt som jag kanske krattar en bunker eller av annan anledning ännu inte kommit fram till min boll.

Om jag då har frågat om min boll ligger i vägen och fått till svar att “det är lugnt” så springer jag inte in på greenen mitt i hans rutin för att markera bollen även om det finns en möjlighet att den kan vara till hjälp.

1 gillning

Lite sen på bollen kanske…men så här bedömer jag det:
Regel 15.3 gäller här:
Eftersom du vare sig bett honom lyfta bollen eller låta den ligga kvar får du ingen plikt.
Bollen ska sedan spelas från där den ligger efter att ha träffat hans boll eftersom din boll slogs från utanför green.
Din motspelare däremot har ju uttryckligen sagt att han låter sin boll ligga kvar eftersom du då kan få hjälp av den och borde då få 2 slags plikt - men eftersom du redan slagit din boll när han uttryckte detta får du ingen plikt.

2 gillningar

Om bollen ligger i vägen är den ju hindrande och inte hjälpande, plikten ges bara om bollen rimligen kan anses vara hjälpande, t.ex om den ligger strax bakom hål så man kan stanna på den om man missar hål. En boll som ligger mellan dig och hålet tror jag aldrig kan anses vara hjälpande eftersom den precis lika gärna kan vara hindrande.

Fast han sade det ju först när min boll var i rullning och han kom på att hans kanske var i vägen, men sen ser han att den kanske snarare hjälper… Det är en ögonblicks-handling.

Men i och med att han faktiskt säger det högt så tror jag också att han ska pliktas.

1 gillning

Antingen pliktas båda eller ingen. Att bara plikta den ena spelaren är inte en option.

Jag kan ju/väl inte få plikt för ett fel en annan spelare begår om jag är helt oskyldig.

Regelbrottet är att komma överens om att låta bollen ligga kvar innan du slår. Att låta bollen ligga kvar är inget regelbrott.