Idag bestämde handikapp-komittén att vi ska åka runt och titta på några misstänka hcp-myglare under eftermiddagen imorgon.
Vad gör ni om de spelar hyfsat? Har en del spelare jag tittat på och siffrorna är inte anmärkningsvärda men de är misstänkt ofta i toppen på prislistorna.
Ok, hoppas de har kunnandet till det.
Vi hade seriespel härförleden. Bra nivå på hcp. Sista dagens singel gav bästa score 74. Nån +hcp hade 85 tror jag.
Egon
Min vänstra hjärnhalva får diskutera med den högra om kompetensen finns.
Vi får in en skriftlig protest mot handikappet på en spelare.
Handicap 17, hade tydligen gjort en 75 runda häromveckan brutto som han ej reggat.
Ok, på det viset.
Hur ska det avgöras?
Genom att titta på personens spel?
Egon
Jag var tidigare hcp-ansvarig och hade ett liknande fall. Han spelade alltid bra på tävling och “lyckades” sedan spela sämre under sällskapsrundorna. Så trots sänknig på tävling hade han samma hcp nästa tävling.
Vi tittade på hans markör på sällskaps ronderna, vilket visade sig vara hans fru. Oftast ingen ytterligare spelare i bollen.
Han fick en varning. Det hjälpte inte. Därpå sänkte vi honom med tre slag.
Säsongen därpå, då jag inte längre hade ansvaret i hcp-kommiten, var han tillbaka på sitt gamla hcp igen.
Börja med att granska markörer och övriga medspelare i registrerade ronder.
Sannolikheter för respektive resultat. Vuxen person med “moget” hcp har över 40 poäng väldigt sällan. Flera gånger på kortare tid så ska det nog finnas en rätt bra anledning.
Vill inte verka kritisk, utan tycker tvärtom det är bra med en HCP-kommitté som är aktiv. Men vad är det ni ska se? Låt säga att det är en spelare med hcp 14 som myglat sig upp från hcp 10, är det någonting ni ska kunna se med blotta ögat på hans spel? Är det en 2-hcp som tävlar med hcp 25 så är det lite annorlunda, men det tror jag lär vara ytterst sällsynt…
Med 56 golfår i bagaget räcker det att följa en spelare i 3-4 hål för att kunna säga att han borde kunna ha ett lägre handicap.
Om han sen är mygelgandicappare är en annan femma. Jag och en av de andra i komittén tittade på hans reggade rundor. Inget anmärkningsvärt. Rätt många rundor reggade med olika markörer.
Om den utlovade skriftliga anmälan kommer blir vi nog tvunga att vidta någon form av kontroll.
Vi har pratat med markören på dagens runda som inte var extra ordinärt bra, bara bra (67 netto). Enligt markören var det flera sänkta långputtar och några turstudsar som gjorde att scoren var bra.
Att han för några år sedan tog hem 1:a priset kan man ignorera. I mina ögon verkar hans handicap vara korrekt hanterat.
Jag skulle också vilja säga att jag kan se det, men att anföra det som bevis… Njaej.
Det är j-vligt många som spelar hyggligt bra golf men aldrig får ihop scoren ändå.
Reggade ronder i massor är SGF’s eget fel. Nu när allt har satt sig så har de där fd. 12-13hcp. tryckt upp sig till 17-18. Detta med exakt samma spel som tidigare. Inget konstigt att tur-rundor kommer, nuförtiden.
Samma sak gäller extremt höga scorer och lågt hcp. Systemet tål några skämmisronder och de har större chans att komma i ett tävlingsmoment.
Egon
Om man myglar med sitt handicap är det väl rätt troligt att även annat småfusk förekommer. Det kanske man kan upptäcka
Och hur skulle ni avgöra om han (jag utgår från att det är en han) är det?
Att titta på de dåliga scorerna och se vem som markerar är väl en nklare väg att gå, för att försöka hitta några röda trådar kanske. Men helt plötsligt tittar man ju isåfall efter en “medbrottsling”.
Jag kan bara se till mig själv. Om jag får till närspelet så kan jag nästan närma mig par, men det rasslar ganska fort i scoren med risiga chippar och knackig puttning, som är mer legio, tyvärr…
Jag hävdar ändå att det är svårt att se. Jag spelade med en man på dryga 60 år häromdagen som sa att han varit nere på 5 i hcp men pga sjuk fru och lite annat inte kunde spela så mycket så var han nu uppe på 10.
Jag tyckte att han spelade som en klocka. Spikrakt och med hygglig längd. Han sa själv att han kanske missar fairway en gång var tredje runda.
Om han gör 3-4 par i rad. Inte alls omöjligt. Hur ska du bedöma om han har rätt hcp?
Med det gamla hcp-systemet så hade man nästan hcp satt efter sin bästa nivå. Nu är det mer “lite bättre än medel”-runda som är hcp. Och då finns det ju möjlighet att nå 40 poäng för många. T ex för min nye golfkompis här ovan.
Så kan man ju tänka…
Jag tror inte att folk medvetet myglar utan de tycker att de har rätt(en).
Regga allt … har de hört och det andra har de inte hört något om.
Egon
Ska man inte regga allt? Är inte tanken att de usla rundorna ska försvinna bland de 12 som inte räknas?
I sak ja, men det lär väl finnas tillfällen då en runda inte skall eller kanske bör reggas?
Tänkte på såna typer som Jannarna.
Det är skillnad på att mygla avsiktligt med hcp mot att ha ett hcp som inte motsvarar spelstyrka
I de allra flesta fallen så är de som fuskar med hcp de som har ett högre hcp än sin spelstandard. De som har ett hcp som inte motsvarar sin spelstandard, utan att försöka fuska, skulle jag påstå har de omvända problemet, dvs ett hcp som är lägre än sin spelstandard.
Känns som att det här behöver en egen tråd (@moderator - jupp, bra idé /mod)
Nej eller Ja.
Du motsäger dig själv i samma fråga.
Man ska regga de ronder där man följt systemets regler. Vissa undantag finns naturligtvis, eftersom syftet med reglerna är att säkerställa riktighet och skydda systemets integritet.
Jag har suttit på kurs/info och hört folk från SGF säga att alla ronder ska reggas. Jag höll käften då… men inte när samma sak kom upp på klubbens interna möte.
Efter lite het debatt kom kommentaren… alla gör ju alltid sitt bästa. Det är fö. den mest frekventa ”uppfattningen” härinne.
Goddag yxskaft, säger jag (för mig själv) och inser iom. denna insikt att folk troligen inte medvetet fuskar alls.
Egon