Yes sir
Det är otroligt vilken bra kvalitet på ljud och bild det blir nuförtiden då man använder mobilkamera för filmning.
Synd bara att 97% av alla filmningar blir klipp som i stort sett aldrig tittas på.
Jo, det som läggs ut blir ofta tittat på. Men filmer man tar ”för eget bruk”… ju mer digitalt det blir ju mindre kollar man. De hamnar i nån mapp och där blir de kvar.
Spinner vidare här och slänger ut en åsikt om att det finns många artister som inte låter bra live. Förr var det synonymt med dåliga artister och MTV inplugged var inte för alla.
Numera är det inte riktigt så eftersom tekniken från studion kommer med ”in i micken” live. Det blir lite av en offerkofta för mig som gärna sjunger karaoke och kämpar som ett djur.
Jag har en osund fablesse för skönsång modell smäktande ballader. Gärna boybands som Westlife och boyzone… sliskigt, jag vet.
Westlife är fanimej lika skönsjungande live och det är mer än man kan säga om världsgrupper som bonjovi eller europe. Så j-a kassa…
Det är respekt när någon väljer att inte försköna för mycket i studion. Green day är ytterligare ett ex. på band/sångare som levererar.
Egon
Axl Rose-skalan kan man använda sig av då.
Han kan inte sjunga alls längre, helt trasigt låter det, men han har haft en helt sjuk pipa.
Däremot inspelat i studio låter det som “förr”.
Från Sweden Rock i år, de flesta videos är borttagna av Universal som hotat med stämningar, men fann denna iaf.
1 av 10 Axl Rose.
Sedan har vi detta:
9/10 Axl Rose.
Gillart!
Jag skulle kunna skriva flera timmar här, men jag nöjer mig med att jag gillar så otroligt mkt musik, det är högt till lågt och i alla möjliga genrer.
Men några favoriter är Foo fighters, Deep Purple, Thin Lizzy, med många många fler.
Skulle man titta i min spellista idel sköna bitar skulle man tro att den som satt ihop den är schizofren…
Det enda som jag tror enar all musik jag gillar är att det måste finna en känsla i det som görs. Kan man förmedla det så är jag såld.
Man kan ju förstå att när folk blir äldre så behöver de vrida ner transponder’n (heter det så?). Inget konstigt men en del gör det med värdighet och många hade inte ens förmågan före så live blir det än mer piss än i studio.
Det är egentligen en sån insikt som gör att man uppskattar artisterit i idol, BGT… mm. mycket mer.
Sen vet jag att de som kan musik … kan rigga soundet rätt bra live ändå.
OT.
Dottern är såld på Robbie Williams efter sin fars boyband-fas. Det är fullkomligt ofattbart hur tabloiderna spred rykten om noll sångröst hos en person som är så true live vs skiva. Sen får man tycka vad man vill om personen men huvudspngarwn i take that (Gary barlow) kan tydligen inte ta en ton utan studio-utrustning.
Raw talant slår gulligull och autotune med råge.
Btw.
Westlife live är en upplevelse oavsett om 90% av deras hits är covers… så också denna.
https://m.youtube.com/watch?v=8m1T2CHBFkA
Egon
Stargazer ger mig vibbar på en helt annan grupp
Världsklass!
Och snacka om att det kan bli diskussioner om vilken sångare som är “mest BS”. Jag gillar allt och gör ingen urskiljning på sångarna. Favvoalbul är lika svårt det, men jag har en förkärlek för mob rules.
Ingen dålig cover, här på spotify: Spotify
Rory Gallagher
Irish tour -74
Mycket Volbeat i lurarna på jobbet det senaste