Musik vi lyssnar på

Om ni vill testa lite mer bland-musik så är den digitala kanalen P4 Plus värd ett besök.

Här är länk till aktuell låtlista.

P4 Plus sänder digitalt dygnet runt, ibland med programledare och ibland med ren musikmix.

Jag är personligen extrem “all-ätare” när det gäller musik och har väldigt ofta just P4 Plus i lurarna på promenader. Mycket stor variation på musiken jämfört med vad du får i reklamkanalerna.

Nytt, fräscht, innovativt.

Fantastisk tjejgrupp som dansar o sjunger

Finns en risk att jag postat den tidigare eftersom det är den bästa livespelningen någonsin fångad av kameror. Det jag missat förr är att det är Lettermans husband som 100% står för musiken. Och som dom levererar. Bara att se om och om igen.

En närmast overkligt bra cover, av en närmast overkligt bra låt.

Det här blir man ju inte jätteledsen av!

Här en riktigt klassisk musiklyssnargrej: Hört en låt för jättelänge sen som man uppfattade som bra och sen hittar man den 20 år efter… Minns då jag fick höra versen till Monkees-låten under Napstereran, uppfattade den som punkdramatisk då jag var typ 6 år. Annars är det mest vad man spelade in på kassettradion under tio i topp eller poporama. En del låtar lät jakligt bra i skrällig transistorradio, men blev en stor besvikelse då man köpte skivan. Mercury Blues med David Linley är en. Den här hade jag bara hört på transistor för typ då 35-40 år sen men dök upp i skallen. Kom på ett tag att komma på vad den hette men lyckades nu googla upp den. Och ja, besvikelse. Hur faan kan de ha akustisk gitarr?? Själva solot på en ton levererar, det var vad jag var efter, lite som solot i I wanna be sedated, otroligt effektivt med en stadig ton och sen ackord som svävar runt. Rembrants med just the way it is baby är ett bra exempel. Men jäklar vad fel det blev här. Har gjort bättre själv.

Det finns några såna där musiker från väldigt länge sen som jag ALDRIG vill höra igen, förstöra intrycket jag fick. De hade en fanfar till hockey-VM 70, strax innan Tumba faller och missar målet, den är en. Uppfattade den som oerhört maffig då, och den kommer in i skallen på mig lite nu som då. Men nu skulle man säkert uppfatta den som mesig.

Musik och tid är två begrepp som tillsammans blir rätt spännande.

Jag gillar faktiskt fortfarande alla låtar som jag spelade in på mitt första kassettband 1972, men det är nog för att jag hörde dem så jäkla många gånger. Och det finns många låtar som är förbundna med vad Kaj Kindvall fick för sig att säga precis i början eller i slutet av låten och som man fick med innan man tryckte på stopp. Första var en sån där Philips med ett reglage för spola spela och stanna och en röd knapp för record. Kopplad med din-kontakt till farsans Graetz stereoradio i trä. Sen började farsan jobba i branschen och jag fick en Tandbergstereo… och dux-högtalare. Grymt skrik i dem.

Lite musiknostalgi.

När Prince går loss förstår man varför Eric Clapton som svar på frågan “Hur känns det att vara världens bästa gitarrist” svarade “Ingen aning - fråga Prince”

4 gillningar

Och Prince borde förstås ha frågat Glen Campbell :slight_smile:

Den enda motorikshowoffaren på giltarr jag uppskattar är Tommy Emmanuel, eftersom har virtuosar för att underhålla. Att sabba drivet i en låt med att visa snabba händer bidrar inte. Angus i ACDC och Billy Joe i Green Day lirar cirklar runt 99.9 av jordens befolkning men enda avsikten med varenda ton de ta är att öka trycket i låten. Vet inte vad gitarristerna i Strokes heter heller men här adderar varenda ton ös. Särskilt övergången från solo till refräng i slutet av låten är grym. (
Favvo i repris här i tråden)

Musiker med stort M

Och Glen borde frågat …
Enligt denna lista

Den här dökt inte helt osökt upp i skallen på mig då jag kollade på Memorial, ledaren efter två dar.

Den där listan är mer PK än rättvisande.
Att vara en framgångsrik gitarrist i ett känt band garanterar nästan alltid excellens. Vem var det ”Brasse Begåvia” ville likna… Andres … något.
Och våran egen tungvrickare … där snackar vi überskill.

Egon

Alla ggr dock.
Världen är inte rättvis så en rättvisande lista är en utopi.
Dock för mig kul att nr8 finnes på listan.

Segovia var killen… Django var ju annars både unchained och skaplig på gura!

Är det här hårdrock?

I alla fall den låt jag spelat mest alla kategorier. Hade just Dirty Deeds Done Dirt Cheap. Just vid Rocker och de sista sekundrarna av big balls måste spåret vara 5mm djupare. Kan ca 40% av texten och vill inte kunna mer.

Nja. AC/DC tidiga plattor är inga favoriter.