Musik vi lyssnar på (och pratar om)

Hittade Hemispheres och Clockwork Angels på Tradera idag.

Ju äldre man blir desto mer inser man att musiksmaken under ungdomsåren var väldigt förknippade med den tiden. Alla gillade GT, freestyle och Bryan Adams. Det var bara så… Att man själv hade lite mer varierad smak tog inte bort main stream.

När det sen blev zynth vs hårdrock kom en liten identitetskris. Man fick inte gilla båda…

Nåväl, det jag läser ut är att du (Ni :wink:) presenterar en specifik smak. Inget jag ogillar öht. men samtidigt undrar jag om den är begränsad till enbart denna?

Till saken hör att jag ofta stött på folk som hävdar att en viss musik är “det enda” och sedan kan de inte “höra förbi” instrument och arr mm.

På det sättet kan jag tycka att t.ex Black Ingvars öppnat dörrarna för vissa “tröga” musikälskare.

Nåväl (2). Jag kan inte respektera folk som är begränsade i sin musiksmak. Inte för att deras val är fel på något sätt utan för att de ofta lever i en villfarelse där det klankas ner på andra musikstilar.

… och vad det här hade att göra med ditt inlägg kan jag nog inte redogöra för.. men ändå. :wink:

Egon

Rätt självklart, det var som fanns, sedan jämfört med nu var utbudet mer begränsat för de flesta.
Variera är för min del som med det mesta, när eget arbete/slantar läggs in finnes ett intresse för just något annat, köpte väldigt varierat då det var mer eller mindre ända sättet att ordna variation.
Synt vs hårdrock blev mest hårdrock inget konstigt med det då de flesta lyssnade på just hårdrock.
Någon subjektiv känsla där rösten passar musiken är mer värt än korrekt allt men rösten känns malplacerad.
Black Ingvars ..1 CD finnes…
Bläddrandet bland albumen ger att jag har tex Iron Maiden Maidens 5 första. Den 5:e ska vara deras “mästerverk”. Rätt ointressant för mig. Mer, hur lät de 2 första plattorna med gamla sångaren (rip).
Blev egentligen mätt på Maiden efter 4:e plattan…fortfarande mestadels mätt.
Ändå lite nostalgi kan inte vara fel.

Just nu mest intresserad av Trip Hop, samt det innan min tid.

Jag är inne i en av otaliga RUSH-perioder… tröttnar aldrig. Den här Taurus-basen får golvet i Bbk-skjulet att vibrera oroväckande.

Finns säkert nån låt jag gillar av Rush. Undrar vilken det skulle kunna vara.

Trodde inte jag gillade Cure heller men sen hörde jag Boys don’t Cry och upptäcke andra.

(Ja ja jag vet att jag kört den förr, men så här ska en låt starta)

Prova Tom Sawyer, den har fått mest radiotid. Enligt Neil Peart (trummis) var den svårast att spela live.

Manhattan Project och Analog Kid är två av mina mer lättlyssnade RUSH-favoriter.

@StoraNorrland Har du lyssnat på Porcupine Tree?

https://youtu.be/3Lg0GXh31SE?si=bbFFxm9il63hh5o_

En annan bombastisk favorit.

Drar till med denna mindre rockiga låt..

Nope. Men får väl ta mig en lyssning…till veckan.

1 gillning

Coverdale, 5 plattor med honom som sångare finns i backarna.
Dp, come taste the band.
Whitesnake. Föredrar nog de äldre mer bluesigare plattorna vs de nyare som Slip of the Tongue.
Northwinds.
Gissningsvis är det inte så många som hört Coverdales solo platta Northwinds men troligtvis har denna låt snappats upp om någon.

1 gillning

1 gillning

Mycket snabb “bläddring” bland några av deras låtar. Verkar lovande.
Bra tips, @Barsebaeck!

1 gillning

Spellista…

1 gillning

Var på fest i lördags och gick med i ett jam. Nu tycker Spotify att jag ska lyssna på Kent, Thåström och Räisinen. :flushed_face:

Egon

En gammal favorit, lyckat samarbete.

Van Halens första även deras bästa ( enligt mig).

1 gillning

Den är definitivt deras bästa.
Fick feeling och blåser ut VH Atomic Punk följt av Ice Cream Man, i huset just nu :slight_smile:

1 gillning

Women and Children First är min favoritplatta.

1 gillning