Mitt första Single Length set (Wishon EQ1-NX)

Under hösten har jag provat Wishon EQ1-NX. Ett huvud som går att bygga som single length eller tradionellt set. Efter att testat några skaft så kom jag fram till att DG105 S300 med EQ1-NX var den bästa kombon.

Nästa vecka kommer jag göra en MOI-utprovning. För att hitta känslan/balansen jag söker.

Jag kommer bygga setet som ett Single Length set. Blir mitt första Single Length set jag spelar.

En fördel med Single Length är att klubborna känns lika att svinga och man behöver bara en sving. Det räcker alltså att plocka med sig Järn 8:an till driving rangen för att träna på svingen.

Jag har slagit både j5 och j9. Så bra som jag slog j5 har jag aldrig slagit en j5:a. Var lite ovant att slå en så kort j5:a, men efter ett tag tänkte jag inte på det. Samma gällde j9. Den var en tum längre än vad jag spelar annars.

Specifikation

• Huvud: Wishon EQ1-NX.
  • Skaft: True Temper DG105 S300.
  • Grepp: Jumbomax Ultralite (Small).
  • Längd: 36,5". (Spelar redan idag mina järn 0,5" kortarer).
  • Klubbor: 9 st.

Pris/klubba: 1660 kr.

Länk: https://wishongolf.com/eq1-nx-single-length-irons

Vilka förväntningar har ni på SL vs era andra järn?
Hur kommer ni att mäta resultatet på bana med SL vs era andra järn.

Jösses vad du mixtrar och trixar!? :wink:

Ang ämnet, jag har testat ett cobraset (one-length) och jag kunde snabbt konstatera att det inte är något för mig.

Jag är en golfnörd älskar att testa allt helt enkelt. Jag har min klubbmakare i Stockholm. Wallins Golfworks. Håller till på Kammargatan 19. Riktigt grym. samt att jag själv kan testa huvuden och skaft där.

Nyfiken på vad det var som inte funkade för dig med Cobras SL set? Du får gärna berätta.

Faktiskt är det så att jag går helt över till SL nästa säsong. Jag slog både J5 och J9 under fittingen. Det enda var att det kändes lite konstigt dom första svingarna med J5 pga den kortare skaftlängden och bollplaceringen mer mot mitten av fötterna. Men det gick snabbt över och jag slog båda riktigt bra. Jag hade var rädd för att J9 skulle gå för högt, men det gjorde den inte. Utan den gick som mitt vanliga set. Blev också förvånad över att jag slog J5 så bra som jag gjorde. Alla värden var riktigt bra. Det enda var väl höjden med J5, men loften var på 24 gr och kommer böjas till 25 gr när setet byggs.

Fördelen är att jag kan svinga lika dant med alla klubbor och behöver inte bry mig om att flytta bollen fram eller bakåt i uppställningen. Den kommer alltid vara ca en boll närmare framfoten.
Jag hoppas på en mer konsekvent sving.

En annan fördel jag ser och andra har angivit, är när man nte har lika mycket tid till träning. Ett SL set behöver du bara ta med en klubba så har du tränat svingen för alla andra klubbor. Förutom hybrider och woods då så klart.

Jo Jakob känner jag till, han har fixat och trixat med förlängningar mm på mina klubbor.

Jag vete fasen vad det var, men det blev liksom ingen “känsla”. Det är nog det bästa sättet att beskriva det.

1 gillning