Mindre klubbtillverkare

Alltid tyckt det har varit lite roligt med de lite mindre tillverkare, som i mitt tycke ofta lägger ner sin själv i att ta fram och tillverka sina produkter.

Har själv spelat med Wishon 555 M/C, spelar fortfarande med en Wishon FW4, och nu väntar jag på en uppsättning nya Wishon PCF Micro Tour som fått väldigt bra kritik av folk. De bästa wedgarna jag har spelat med, imho, är Eidolon.
Genom åren har det även blivit klubbor från Snake Eyes, Krank och lite annat.

Vad har ni för inställning till småtillverkarna? Och har ni några favoriter bland tillverkare och klubbor?

1 gillning

Eidolon var min favorit också. Köpte lösa huvuden när de lade ned verksamheten, men de tog slut för några år sedan.

Machine-puttern är det enda “off brand” i min bag nu.

Håller faktiskt på att bygga ett Wishon EQ1-NX SL ser (5-LW). Är på väg nu till klubbmakare för att göra en MOI fitting. Spelar redan en Wishon 919 THI High MOI driver på 9 gr med Wishon Black stiff skaft.

Tycker drivern är riktigt bra. Har det där klassiska utseendet. Första drivern jag faktiskt har en Smash faktor på 1,5 i snitt.

Jag tycker att det är roligt med mindre företag som vill ge sig in och konkurrera med vad man nu vill konkurrera med för incitament.
Vissa kör med priser, andra med exklusivitet, och en tredje med något annat.

Jag har sett Takomo, ett finskt klubbmärke som ser intressanta ut.

Det enda problemet med de små företagen är väl att det kan vara svårt att prova, klämma och känna.
Oavsett om det gäller klubbor eller bollar eller vad det är så vill jag gärna testa utan att behöva “investera”. Och med klubbor MÅSTE jag se grejerna, för hur bra de än sägs vara så måste det tilltala ögat, annars får det vara.

1 gillning

Några “små” tillverkare har passerat bagen.
Största anledningen att använda små tillverkare är “billigare” alt exotiskt.

Testing för massa år sedan med en +hcp gav att Wishons micro tour platinum gav svajigt spinn, typ 2studs stopp funka medans 3 studs inte funka… Infinity gav det önskade.

Wishons “gamla” modell av 919 var bra den, nya med böjbar hosel har med stor sannolikhet flyttat tyngdpunkten mer mot hälen, typ lättare att stänga klubban och för vissa mer vänster bågar…

Med till rangen följer en mer sällsynt Wishons klubba…525 GRT. Har den till uppvärmning…

1,5 i snitt. Där ser man.

Bäst smasch i snitt för en spelare för många år sedan var väll runt 1,5-1,51 och där ska man dra åt sig öronen …Maltby något.

Dels utseendet men jag tycker även känslan är superviktig. Även om jag bara träffar i köttet 1/100 så är det den känslan jag går på.

Mina Ben Hogan Apex -99 är som smycken men jag vågar inte spela med dem då jag är rädd att förstöra dem, annars är de givna. :smiling_face_with_tear:

image
Ursäkta porrbilden

Värdena i Trackman kommer i sista hand.

Som xxxx så har jag försökt få ner prislappen lite genom att använda mindre märkens produkter. Vill väl inte rejta de vanliga klubbmakar-märkena som små i det avseendet.

Det man bör ha med sig är att kvalite främst består av toleranser och materialval. Utformning av huvud är inget som dyrare märken excellerar i eftersom tekniken för iaf. järnklubbor är universell och lättåtkomlig.

Något jag kommer ihåg är Callaways gjutna järn tidigt 00-tal. Runt 10 000:- för ett set som exkl. namnet gick att få i delar för några hundra.
Det var liksom aldrig rimligt men när kommersen kom in i bilden så ville obskyra kanaler ta 5-6tusen för samma noname-set med motiveringen att de var lika bra som Callaway. Vi som då visste kunde naturligtvis både dementera och konfirmera men det var långtifrån alla som höll måttet.

Mina Kenneth Smith featuring Raven är fortfarande kvar i min svågers bag. Form forged 8620 kolstål i en ganska tidlös mx-23 design som med tt-skaft och noname multicompound grepp tickade in på drygt 1500:- i materialkostnad.

Egon

Problemet för de flesta mindre tillverkare är att hitta rätt gällande kvalite och pris, samt att sen få tillräcklig volym för att balansera kostnader.

Kommer med största sannolikhet att köpa ett set Takomo nu i höst/vinter, men har inte bestämt vilken modell eller om jag köper färdigmonterat eller bara klubbhuvuden.

När man kommer närmare källan dvs. gjuteriet, fabriken eller tom. 2-3 steg bort i tillverkningen men fortfarande kvar i Asien … så ligger priserna runt 1/10-del.
Vilket pris du sen utgår ifrån och räknar bakåt… kvittar.
Små serier är aldrig så små att de blir dyra i sammanhanget.

För att tala i klartext så gäller det bara att hitta rätt kontakter. Det finns flera 100 000 tillverkare av klubbhuvud el.l produkter som klarar kvalitetskraven. Fri design eller valmöjlighet på xx befintliga designer. Frågan/problemet är ett annat. Vill de leverera kvalite och vill de sälja till rätt pris.
Jag har köpt allt från gjutet, smitt, fräst, svarvat … i de flesta metaller från Asien med certifikat från smältverk/gruva till en spottstyver mot produktionspris i SE. Inte direkt något golfrelaterat men annat med minst lika kvalificerad tillverkning och ytbehandling etc.

Ovanstående är möjligtvis lite svårt att greppa i det stora hela men kostnaden för golfklubbor i ren cost för en tillverkare och sen bra vinstmarginal på det för honom… ger ett väldigt lågt inköpspris för oss i västvärlden som beställare. Så lågt att det inte är någon direkt mening att ens nämna det härinne.

Egon

Min tanke går också till att (vilja) prova ett set Takomo set, och isåfall lutar det åt 101T.
Det som dom säger är ett rent utseende med relativt förlåtande egenskaper och distans via ett klubbhuvud med “hollow body” hur man nu benämner det på svenska vete tusan, men sånt är det.
Just T modellen har lite mer traditionella loft.
Tittar man på modell 101 så är det en liknande design men med andra mer traditionella loft.

Skulle jag lägga en order idag skulle det bli följande:
Takomo 101T, KBS Tour lite X-stiff, +1", 2° up.
Lamkin crossline oversized

Jag har inte testat på något sätt, så det blir ett experiment, men det kan det kanske vara värt för 609€
En skaftfråga som jag haft sedan tidigare är samma styvhet fast lättare, och detta blir en sådan kombination.

För eoner sedan, Integra, SMT, Dynacraft.

Japp. Detta var i juli när jag jämförde Wishon 919 THI High MOI (9 gr) med min Krank jag hade då.

Senare i augusti testar jag Wishon drivern igen, både den öppna och stängda. Där jag Maxar Smashen med den öppna.

De små tillverkarna är absolut roligast. I och för sig har jag mest etablerade märken hemma men genom åren har tex Tim Hewitts Purefit funnits i bagen, liksom Infiniti, Scor (Koehler mellan Eidolon och Edison), Wishon, Snake Eyes, Benross och annat. Har några fina putters just nu: Lajosi, Sacks Parente och LAB tex.

Gillar de mindre kända märkena på bollar också. Inte bara Vice och Snell utan också Clear, Cut, Kirkland, Kick X, Oncore osv.

1 gillning

Det känns lite som när man på 80-90-talet åkte till Ullared (GeKå’s) och köpte kläder för en spottstyver…
En del var fullgott, några tom. rätt bra men de flesta var skit. Oerhört svårt att avgöra även om materialet var detsamma som på kläderna från JC (fancy på den tiden).

Idag finns det ingen direkt vinst i att försöka slå sig in på marknaden om man inte går den exklusiva vägen som pxg gjort.
De noname som finns kvar är ganska välrenommerade och kvalitetssäkrade. Nya uppstickare är osäkra och kan vara fågel eller fisk.
Det som tyvärr är gemensamt är att inga av de etablerade noname’s eller uppstickarna har någon upside vs kända OEM.

Köper man en billig bil så får man lika lite för den när man säljer den. Kör man den hela vägen tills den är skrot då kanske man sparar nån krona men det gnager hela tiden i själen om att man har en sekunda bil.

Egon

Avs. billiga bollar så anser jag att det är mer hedervärt och ”true” att spela en boll som är tillverkad av en känd tillverkare. Skitsamma om den är billig. Produktionen och kvaliten är säkerställd.

Det är inga problem att skaffa ”white label” bollar som alla sägs vara ”Lika bra som” för en hyggligt billig peng. Problemet är att de som gärna köper inte har kunskapen att känna skillnad utan går rakt av på reklamen.

Det betyder inte att vice, kirkland eller andra ”white labels” är skitbillar utan att golfare möjligen bara övertrumfas av padel-spelare avs. dumhet.

Det måste fö. var den största bluffen i mannaminne att kunna pyngla ut foam leksaker för tusentals kronor/st.

Egon

Jag köper inte sk white label bollar för att de är billigare utan för att de är roligare/mer ovanliga.

3 gillningar

Samma här, men vi är säkert antingen ett unikum eller så lever vi i förnekelse.

Sensmoralen i mitt inlägg var menat att om man faktiskt inte märker skillnad då kan man spela Pinnacle och vara nöjd. Billigare än white label och troligen minst lika bra för spelet.

Egon

Du är precis som mig en sann Gölfare. Främst ute för att ha roligt. Det kommer man rätt långt med.