Skulle tro att de flesta här inne har en eller flera polare som man älskar att lira med - samtidigt som just denna eller dessa person-/er har beteende eller egenskaper som man stör sig på!
Vanligt scenario:
Polaren har en 2-3 meters putt jag något kortare, han missar sin putt får returen- min tur att putta samtidigt inom mitt synfält adressera han och är fullt klar att slå en ny övningsputt - har sagt till honom 1000 gånger att låta mig koncentrera mig i lugn och ro, hans svar okej okej sorry.
Min bästa golfpolare, som till min stora sorg gick bort i cancer alldeles för ung , trots att vi måste spelat hundratals rundor tillsammans, jag hittade inte en enda sån dålig egenskap. Förutom att han spelade underbar golf var han perfekt som spelpartner vare sig vi lirade bara vi två men än mer om det var fler i bollen. Ett socialt geni helt enkelt.
Sen, den nu levande bästa golfpolaren får nog lite bita sig i läppen för att inte påpeka olika slags tekniska eller mentala fel som han tycker sig se hos mej och andra… det där att hålla käft då annan har slagit ett skitslag, det är inte alldeles enkelt och för honom är det ännu lite svårare.
Jaws skrev att han fick returen (gimmie) och provade ett nytt slag.
Min lösning är att du väntar tills han går från stället mot sin boll innan du skänker den. Osannolikt att han då går tillbaka igen och vevar.
Håller med, folk som står kvar o drar nåra luftsvingar efter dåligt utslag eller putt borde bestraffas med plikt slag för dåligt uppförande. Move on sucker.
Kan det vara så att spelaren är fullständigt inne sin bubbla, omvärlden finnes ej, ett beteende som är mer eller mindre inpräglat är svårt att ändra.
Är det kanske så att TS medspelare ofta blir helt “inne” i sin golf.
Läste FÖR returen och inte FÅR. My bad. Men fattar ändå inte. Står han typ 3 dm från hål och adresserar en övningsputt samtidigt som medspelaren ska putta i hål?
Inte sällan om man spelar med personer man inte känner så blir det ganska många “bra slag” i sammanhang när man faktiskt inte gjort ett bra slag. Det kanske är ett bra slag för dom, men inte för mig eller vice versa.
Jag försöker därför alltid vara försiktig med att säga just “bra slag” innan jag med en ganska stor säkerhet faktiskt kan göra den bedömningen.
Om man inte spelar effektivt, det stör mig…
Låt säga att alla utom en ligger på green, den sista hamnar längs ifrån efter en dålig chip eller bunkerslag, och när folk då väntar på att denne ska göra sig klar för sin putt, eller skall kratta en bunker.
Ska man vara anal med ordning så erbjuder jag mig att kratta.
I samma härad, när man inte läser sin putt eller förbereder sitt slag INNAN man ska slå sitt slag.
Rent ut sagt, dålig förberedelse eller hur man nu vill benämna det.
Nej, han (golfpolaren) FÅR sin retur/Tap in, han (golfpolaren) hämtar då sin boll som jag precis skänkt/gett honom (golfpolaren) då går han (golfpolaren) tillbaka till den plats han (golfpolaren) slog sin 2-3 meters putt för att göra ett nytt försök att sänka en övningsputt i revansch utom tävlan. Det är i samband med revanschen som det mindre bra beteendet uppstår! Även om jag inte skänkt putten utan han gått fram å sänkt returen/tap in så repeteras scenariot.
Fattar fortfarande inte. Enligt scenariot är din putt under 2 m.
Han hämtar sin boll. Går tillbaka. Lägger ner. Och börjar övningsputta. Och du står där och låter detta ske.
Vad fan😁
Säg ”din boll är markerad”. Rulla i din putt och så kan han köra sin show efter det.
Han kan ju inte markera en boll som inte är i “spel” och var har jag specifikt skrivit att han (golfpolaren) övningsputtar? innan jag slagit min putt? jag har skrivit att han (golfpolaren) adresserar och är klar…
Nä förresten han (den andra golfaren) adresserar en övningsputt 3 dm från hål …
En skänkt putt är skänkt och där är allt gott. Att han sen ska störa dig i din förberedelse har föga att göra med vad han stör dig med.
Vissa går inte bort från förlängda spellinjen, andra har inte koll på sina skuggor mm.
Det störande är att han känner sig manad att slå om sin putt i övningssyfte. Om det sker flera ggr/runda är det läge att tala om för honom att han kan sluta med det eftersom det inte verkar hjälpa.
Själv så stör jag andra…
VA… får jag inte den???
Sen går jag fram o knackar i den med baksidan av putten oavsett om de gett med sig eller ej.
Häromsistens spelade vi skins och efter att ha delat åt alla andra i 4 hål så var jag borta på ett hål. När ena polaren hade en 70cm för delning så ”skänkte” jag den lite på skämt. Den andra spelaren som också var borta höll med och tog upp bollen. Jävlar vilket liv det blev. Jag gick o småskrattade i flera hål.