Middagsvanor

Frukostarna är ju ett kapitel, hur fixar ni med middag? Alltså det vi norr om Växjö kallar för middag, Kvällsmål eller vad ni säger där ni mäter snö horisontellt.

Jag hoppas alltid att madamen ordnar något, alt grabben hittar på något. Bägge är så mycket bättre på att ordna något ätbart vs en annan .

Men då får du bara vad de levererar.

Japp

Vill allt påverka utbudet lite. Men frugans soppor är helt ok.

Är bäst på att värma halvfabrikat. Senaste matlagningen,pasta köttfärssås.
Perfekt tills madamen o grabben hade mumsat första tuggan…
: Vad har du i köttfärsen det smakar…fisk

1 gillning

Köttfärssås: Bryn nötfärs. I med Krossad tomat. I med tre finhackade vitlöksklyftor, salt, peppar och en massa franska kryddor. Puttra tio minuter. Done.

och oliver

Om du vill ha släta soppor rekommenderar jag starkt en soppmaskin (soupmaker).
Vansinnigt bekvämt. I med allt, vänta, ät.

Ingen gul lök? Fond? Jag låter nötfärsen svettas med grovhackad gul lök tills vätskan i färsen ångat bort i stor del, sen i med passerad tomat (gillar inte skalet), pressar i rejält med vitlök. Ett par örtkryddor och lite kalvfond (eller överbliven rödvinssås).

Lyxalternativ: I med lite finhackad chili, en skvätt grädde, en skvätt balsamvinäger och smaka av med honung.

Har svårt för smaken av krossad tomat, vill gärna dominera, den måste bara tryckas bort och endast visa sig lite lätt i bakgrunden.

Där kommer kryddorna in. Och som Putt säger, lök och fond sitter inte fel heller. Man kan ta i buljongtärning. Lite rött vin från nån slatt kan gå i också.

Men det har blivit mindre köttfärs nu sen ungarna flyttat hemifrån. Då vi käkar kött modell nöt är det oftast typ entrecote eller file. Inte till vardags dock.

För egen del har jag nog gjort alla recept på kycklingfile som finns på webben. Beställer hem innerfile, perfekt att bara slänga i ugnen eller i traktörpannan, man måste inte gegga med att bryna eller nåt.

Bryner köttfärs i smör, kryddar med salt o peppar.
Finhackar en grön paprika och pressar vitlök efter önskemål, detta fräses i olja.
I med den brynta köttfärsen, tillsätter chilisås och krossade tomater, krydda med salt o peppar, koka ihop, done!

Chilisåsen… it all comes back to me now!

1 gillning

Skillnaden mellan krossade tomater och ketchup är sockret. Tomatpuré och/eller lite ajvar löser problemet. Ketchup som panikåtgärd och nån sirap eller rent socker i värsta fall.

Jag brukar köra med lite senap i min köttfärssås. Passerade tomater, puré och senap i en bra mix. Är inte kryddorna riktigt där jag vill eller om jag kör blandfärs så ryker det i 1/4-del köttbuljong.

Egon

Därav chilisåsen :wink:

Hmmm…
Sofritto på morot, lök och selleri.
Sedan färs eller hackat kött.
Fond, lite tomatpuré, svartpeppar, en burk tomater, en dos rödvin, …
Puttra i ett par timmar.
Basilika, oregano och en stund på spisen. Smaka av med kryddor enligt eget önskemål.
Klart.

Suovaskebab kan rekommenderas, om nu Suovas går att få tag på nere i söder.

Skava Suovas. Steka mycket hastigt i het panna. Lök, tomat, gröna löv, paprika, gurka eller andra veg till.
Lite orientdressing passar ganska bra till, liksom även tomatsalsa.
Tar väl 10 minuter att fixa om bara suovasklumpen fått tina lite lagom först.

Senap i köttfärsen måste testas tack för tipset.

Senap på toast istället för smör är ju awesome med.