Jag har alltid haft svårt för driver. Tänkte ändå försöka att göra något åt det i år. Efter att ha kollat på en mängd YouTube-klipp så åkte jag för kul till hallen för att prova. Det gick faktiskt över förväntan, och det var likadant kommande hallpass. För mig innebär det carry på 195 +/- 10 och hyfsat rakt.
Så för några veckor sedan när det var tillfällig vår så testade jag på rangen med Toptracer. Total katastrof. Bollarna gick både höger och vänster och väldigt mycket kortare än inomhus, vilket endast delvis hade med den lägre temperatur än att göra. Åker tillbaka till hallen nästa dag, funkade bra direkt. Körde några hallpass till de kommande veckorna och det gick fortsatt bra igen. Idag kommer jag ut på rangen, samma katastrof igen. Jag förstår ju att det är finns en rimlig förklaring, men det är ändå väldigt frustrerande. I båda fallen har jag alltså och Toptracer till hjälp men det är som natt och dag både med spridning, längd och bollträff. Jag gör uppenbarligen något väldigt annorlunda så fort jag kommer ut, men en liten del av mig undrar om det är något annat också än rent swingtekniskt som är annorlunda i hallen jämfört med utomhus på matta. Fortsätter det så här blir det fw5 från tee i år också, åtminstone tills jag återigen provar med driverlektioner (har inte gett resultat tidigare dock).
Jag har lysssnat på några poddar där tränare/proffs som tränar och ”spelar” inomhus … tell it like it is.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan vara så naiv att man tror på det man ser på skärmen.
Egon
Självklart tar jag det som visas på skärmen med en nypa salt. Sedan behöver du inte vara nedsättande, Egon. Det är inte första gången och jag tycker det är onödigt. Jag tycker bara det är märkligt med ”långa” och relativt samlade drives inomhus och total katastrof ute. Viss skillnad absolut, men det här är total skillnad, i båda fallen top tracer (så skärm i båda fallen).
Sen mår man bättre i värme och komfort. Bollarna flyger bättre och allt känns generellt bra.
Det är inte i Februari man mäter sina längsta drives direkt.
Om man inte är på Frozen😁
Jag slog en drive på runt 360 meter förra vintern.
Driver va en sån grej som vara klickade till slut. Kan för mitt liv inte slå en fade längre så det är inte bara fördelar. Men jag tar det lugnare i takeaway och sen skickar jag på lite senare. Men som sagt, efter 10 år släppte det.
Nu för tiden slår jag hellre trä3 för den går ofta lika.låmgt och rakare.
Eller på links. Slog drygt 330 meter i medvinden på Turnberry. Inte bara carry.
Synd det va på ett par 3 bara…
I hallen flyger bollen 20m’ish och Toptracer räknar (gissar) hur slaget är baserat på dessa meter. Eller pratar du om simulator där du slår in i en duk? Ute kommer dina svingdefekter påverka bollen efter det första 20 metrarna som förmodligen var relativt raka. Toptracer mäter väl inte spinn heller, eller minns jag fel, vilket gör att den inte vet hur din boll kommer att flyga.
Jag tolkar hall som en inomhus drivingrange med lite mer längd, nästan fullängd. Är det simulator vi pratar om så är det väldigt viktigt att veta vad utrustningen mäter.
Var finns det såna hallar i Sverige? 200+ meter och 40+m höjd. Jag tänkte på hallar som Ullnahallen men 20m som jag skrev var i underkant, 43m i ullnahallen men samma problem i alla fall.

Var finns det såna hallar i Sverige? 200+ meter och 40+m höjd. Jag tänkte på hallar som Ullnahallen men 20m som jag skrev var i underkant, 43m i ullnahallen men samma problem i alla fall.
Jag läser bara om golfträning på internet.
Egentligen spelar det ju ingen roll, verkligheten är facit. Blev bara överraskad att det var sån skillnad i längd och spridning ute o inne. Vi snackar 30-40 meter i carrylängd samt ökad spridning på 10-20 meter från mitten av fairway.

Egentligen spelar det ju ingen roll, verkligheten är facit. Blev bara överraskad att det var sån skillnad i längd och spridning ute o inne. Vi snackar 30-40 meter i carrylängd samt ökad spridning på 10-20 meter från mitten av fairway.
Men för att förstå förutsättningarna, vad är det du kallar hall, var slår du inomhus?
Jag har slagit i Komethallen, 42 meter till bortre väggen och Toptracer, (Järfälla) och på Dormy Barkarby. Gick ännu bättre på Dormy, men är skeptisk mot de längderna. Utomhus var Hässelby GK:s range, även den med Toptracer.
Klart jag kan ha gjort nåt riktigt swingfel utomhus, jag försöker ju lära mig driver o gör massa misstag, men att det blir samma sak just de dagar jag testar utomhus känns ju märkligt. Men som sagt, verkligheten är facit. Känner mig lite lurad bara.

Självklart tar jag det som visas på skärmen med en nypa salt. Sedan behöver du inte vara nedsättande, Egon. Det är inte första gången och jag tycker det är onödigt. Jag tycker bara det är märkligt med ”långa” och relativt samlade drives inomhus och total katastrof ute. Viss skillnad absolut, men det här är total skillnad, i båda fallen top tracer (så skärm i båda fallen).
Sorry, på det personliga planet. Jag har ingen tanke om att vilja något illa. Tvärtom.
Jag tycker inte att det är någon mening att jamsa med, suger coate’a och linda in det.
Jag har alltså lyssnat på lite golfpoddar och alla som spelat och tränat i Trackman el.l säger samma sak. Det finns en risk med att träna bollflykt inomhus. Start, riktning, skruv och längd visas inte med tillräckligt sälerställd data.
Det är tyvärr likadant på tv. De siffror som visas är inte alltid en fysisk möjlighet. Där är det top tracer och även om riktning ser rätt ut så har de ofta juicat upp siffrorna så att de visar en omöjlig ball speed.
Jag är inte konspiratorisk utan logisk. Om de visar något, nån gång, som är fysiskt omöjligt så är säkerligen de fysiskt möjliga inte heller säkerställt korrekta.
På ett personligt plan så är min erfarenhet att jag inte får ut mer än några siffror som jag kan jobba med. Riktningen visas åt det håll som min sving lutar mot… men den kan aldrig hitta hur jag löser att bollen inte går ditåt svingen hintar.
Egon

Jag tolkar hall som en inomhus drivingrange med lite mer längd, nästan fullängd. Är det simulator vi pratar om så är det väldigt viktigt att veta vad utrustningen mäter.
Kan du reda ut det utan att gå vilse i deras försäljningstjafs… så skulle det uppskattas.
Jag kan hinta om att det som faktiskt mäts också har en sjuhelvetes massa om och men innan de kan tänkas mäta rätt. Det som beräknas, go figure.
Egon

Jag har slagit i Komethallen, 42 meter till bortre väggen och Toptracer, (Järfälla) och på Dormy Barkarby. Gick ännu bättre på Dormy, men är skeptisk mot de längderna. Utomhus var Hässelby GK:s range, även den med Toptracer.
Klart jag kan ha gjort nåt riktigt swingfel utomhus, jag försöker ju lära mig driver o gör massa misstag, men att det blir samma sak just de dagar jag testar utomhus känns ju märkligt. Men som sagt, verkligheten är facit. Känner mig lite lurad bara.
Du är i gott sällskap.
Jag var på indoor igår och hälsade på lite. De vi kände spelade nån bana och vid en chip så en av gubbarna att han drog allt åt höger idag.
Den chip jag fick se var från 15m, över ett krön till en sluttande green.
Han slog en klockren socket som träffade skärmen i högerkant och på bilden såg man hur bollen stannade 4-5m höger om flaggan.
Egon
Det var ” Jag fattar inte hur man kan vara så naiv” jag reagerade på, inte budskapet att det kan skilja markant mellan Toptracer och verklighet. Att enstaka slag visats fel i Toptracer händer ju varje gång, men att min bättre än nånsin-swing i Toptracer (ett par hundra slag) i verkligheten var rakt klappusel och inte ens nådde grönt kort-nivå var en negativ överraskning.

Det var ” Jag fattar inte hur man kan vara så naiv” jag reagerade på, inte budskapet att det kan skilja markant mellan Toptracer och verklighet. Att enstaka slag visats fel i Toptracer händer ju varje gång, men att min bättre än nånsin-swing i Toptracer (ett par hundra slag) i verkligheten var rakt klappusel och inte ens nådde grönt kort-nivå var en negativ överraskning.
Känn dig inte utpekad, Egon är såndär mot alla. Skulle du göra nåt mot han blir han dock väldigt lätt upprörd.