Lustiga ortnamn

Runt om i landet (och i utlandet) stöter man ibland på lustiga ortsnamn
Vad har ni för skojiga ortsnamn där ni bor ?

Nära mitt lantställe i Jämtland finns en liten by som heter Linkombir
Om man inte känner till bakgrundshistorien så är namnet bara egendomligt.

Invid Linkombir finns en å där det flottades timmer på 1800-talet och första delen av 1900-talet.
Flottning var ett betungande arbete och det behövdes mat och dryck många gånger per dag.
De som bodde i en av gårdarna i den lilla byn sålde mat och dryck till flottarna.
Någon gång snappade de upp kunskapen om den tyska ölen, bier.
Denna öl blev väldigt populär bland flottarna.
Ynglingarna på gården som skötte serverandet av mat och dryck var alla halta, troligen pga. någon genetisk sjukdom, de linkade fram.
Flottarna började benämna platsen som linka efter öl eller linka efter bier, att säga ordet “efter” låg inte så bra i munnen och det hela blev så småningom istället “linka om bier” och till slut linkombir vilket är det officiella namnet på den lilla byn nu.

Linkombir på karta

3 gillningar

Vi åkte ibland inåt land lite söderut och försökte sno skylten Kåddeböke när jag gick i gymnasiet.

1 gillning

Är det ok med namn på annat än orter?
Snålkuk ligger inte så långt härifrån.

Sannolikt är ortnamnet samiskt, en avledning till lulesamiskans snålkke ‘bergutsprång som bildar en brant bergvägg’. Eftersom svenska språket kom sent till området är namnen i trakten i regel av samiskt ursprung.

Sexdrega är väl en klassiker bland gamla forumister.

Har Augavägen nere utanför Hällevik. Vilket är Åkervägen med lite dialekt. Tycker jag är roligt.

Ja “Listerländskan” har många roliga uttryck.

1 gillning

Jag tycker ortsnamnet Ånal är ganska bra. Inga problem för svenskar men kan bli lustigt för turisterna. Kompisar från fjärran gillar även vår “Kode” utanför Kungälv. Sen har vi ju en drös med direkt explicita namn som tidigare nämnts.

Ånalt precis vid Örkelljunga. Jepp.

1 gillning

Vem har inte gjort sig lustig över närheten mellan Fittja och Trosa då?

Handen ligger däremellan

1 gillning

Runkarp var det några stackare som bodde. De hade det inte lätt i skolan.

Egon

Pungpinan är ingen höjdare heller.

Och kan man tänka sig en road trip utrikes är denna populär i UK.

1 gillning