Svenskar med: Madelene Sagström, Anna Nordqvist, Frida Kinhult, Maja Stark, Linn Grant, Julia Engström, Johanna Gustavsson, Caroline Hedwall, Jessica Karlsson, Lina Boqvist,
Är detta en major eller varför spelar dom i Europa?
Det är väl veckan innan The Open för kvinnorna också, då spelas väl Scotias Open
Kan Linn spela sig in på LPGA med ett antal topp 10 på de här co sanctioned? Antar att seger ger ett kort.
Tror hon går till LIV snart. Hoppas det iaf.
Hur det nu blir med LIV och LPGA. Där verkar ju inte det vara omöjligt med något slags samråd.
Elefanten i rummet: $$$. Finns inga i LPGA, då är inte moral och etik så viktigt för jänkarna längre.
Enligt engelska Wikipedia har hon spelat till sig LPGA kort i höstas. Vet inte riktigt varför hon inte spelar på LPGA. Hörde någon obekräftat rykte om att det var problem med att hon inte var vaccinerad och hade problem att resa till USA, men då borde hon ju inte ha kunna kvala heller??
Hur som helst, känns som hon inom kort kommer vara Sveriges i särklass bästa golfare.
Kul om Maja kan våga ta nästa steg också. Men en kompis kompis som följde den här generationen innan de gick på college sa att det var Linn som verkligen tog för sig, spelade bäst då det verkligen gällde. Mer än t.ex. Kinhult. Undrar om den där mentaliteten kan läras ut. Robban hade ju stora problem med det, hittade nåt orakel uppe i Vuollerim. Men jag tror det där är väldigt mycket inbyggt, lynnet till utmaningar. Rätt komiskt med alla klassåterträffar och sånt man kommer på. 25 år sen man såg dem sist, nu rynkiga som fan, precis som en själv. Men sen efter 5 minuter samma attityder som då, och alla hamnat ungefär där man skulle kunna tänkt sig.
Men våra verkliga winners, Zlatan, Mondo, och kanske då Linn, vad har de gemensamt?
Jag har varit lyssnat på när flera av våra tidigare världsstjärnor som t ex Thomas Gustafsson och Claes Hellgren hållit föredrag om sin karriär och vad som drivit dom och den gemensamma nämnaren har varit att dom tidigt satt som slutmål att dom ska bli bäst i världen och sedan haft den starka och mentala viljan - och naturligtvis också den fysiska förmågan - att stenhårt satsa på att uppfylla detta mål.
Det duger inte att som slutmål sätta att komma med i landslaget eller bli bland de 3 bästa i landet - däremot kanske att ha som delmål.
I Sverige har det ju varit lite av tabu att ha höga mål utan man ska vara lagom - men det är också dom som strunta i detta och sätter mål som “bäst i världen” som också lyckas till slut.
Jag inser ju att som 63-åring med 35,8 i HCP sätta målet att vinna US Open inom 3 år inte är realistiskt men i alla fall vinna en golftävling under året - vilket jag faktiskt redan gjort. Men sedan inte nöja sig med det utan sätta nya mål som jag måste ha för att hitta drivkraften att fortsätta spela golf.
/ TT
Har de svenska tjejerna varit på en trevlig whiskeyprovning i går kväll? Maja på delad 117e plats och Linn på delad 130e plats efter första dagen
Anna N och Madeleine S bästa svenskor på delad 25e plats.
Kanske kan vara så, likväl är väl Sverige extremt framgångsrikt?
Få länder har så många framgångsrika multinationella företag som skapats av enskilda personer som Sverige (Ericson, SKF, IKEA mfl) och på idrottssidan är vi väl i världstoppen i OS-medaljer etc? Allt räknat per capita. Visst, en del kan tillskrivas avsaknad av krig och elände, men vi är verkligen inte kassa.
Vår självbild tycks vara att vi svenskar viker ner sig när det verkligen gäller men om du frågar dom som försökte slå Ingemar, Björn, Anja, Annika eller J-O så har de nog en annan bild.
Sedan tror jag att man på senare år har tränat mera medvetet med det mentala, inte mins golftjejerna har ju drillats för att bli vinnare. Man har satt höga målsättningar. Wetterstrand satte väl målet att alla 6 tjejerna i laget skulle nå junior Solheim Cup, en helt orealistisk målsättning men det lyckades!
Varje helg är det någon som avslutar dåligt på golftourerna, jag kan också tycka att det ofta är svenskar men innan vi har statistiskt belägg för att det faktiskt är så utgår jag ifrån att det är ganska jämnt fördelat. Skillnaden mellan individer är i alla fall betydligt större än skillnaden mellan nationer är min gissning.
Invandrarbakgrund?
Man måste dock nog bryta ner det sociologiskt för att kunna prata om vinnare. Gabriel de Geer som startade en massa företag och hamnade i Sommarprogram i år känns klockrent som en vinnarskalle, liksom Josef Fares, som fick pris för bästa dataspel. De kommer från vitt skilda ”habitat” med vitt skilda ”spelregler”, och sommarprogrammen har ofta winners av dessa två sociala grupper väl representerade. Men jag själv, som upplevt decennier i olika habitat däremellan han aldrig upplevt en kultur av att ”vinna”. Men än vissa chefskollegor som just kom från de här habitaten. Däremot att sköta sitt jobb väl. Skulle jag vara lite provokativ, skulle jag påstå att kvinnornas inträde i näringsliv och liknande inte medverkat till att skapa större vinnarskallar bland den bredare befolkningen. Möjligen som lag, vilket i och för sig inte är helt fel. Och bakom de som ändå vinner står ofta en påhejande morsa. Egna sönerna är nåt annat än karlslokar i allmänhet, tycks det…
Edit, du hann posta i emellan AFJ, invandrarbakgrund yes box.
Blir inga större svenska framgångar i denna tävlingen. Sagström bästa svenska 5 slag efter. Hon har dock spelat klart sin runda snart
Hon pratade om detta när hon var med i Tyngres golfpod.
Hade väl dålig kategori på lpga, så inte mycket tillfällen samt att hon ville satsa på europa under våren och sommaren så hon fick spela dom tävlingarna i europa som LPGA var samarbetspartner i. Hoppades på att spela bra på öarna, öka i kategori och ha fler möjligheter på LPGA till hösten och spela ihop så hon behöll kortet.