Logga in på Min Golf i mobilen med Face ID

Jag använder nästan alltid MGBokning-appen för att sköta bokningar och annat i mobilen, men ibland kan det trots att den är helt överlägsen finnas anledning att gå in på “vanliga” Min Golf via telefonen.

Sedan SGF tog bort möjligheten att ligga kvar som ständigt inloggad är det störande och fånigt att varje gång behöva mata in sina inloggningsuppgifter där. Det skall gå att fixa så man löser det med Face ID, men jag hittar inte inställningen för det. Jag har Face ID till massor av andra saker i mobilen, men fattar inte hur man gör så att det funkar just till inloggningen på Min Golf-sidan. Det skall gå.

Nån som vet?

Firefox på telefonen kommer ihåg mina inloggningsuppgifter så jag trycker bara på den sparade inloggningen typ… men nej det är ingen app då.

Vet inte svaret på din fråga. Tycker det är otäckt att låta telefonen filma i tid och otid dock… men det är en annan diskussion.

Har testat, vete fasen om det stämmer att det går med face id?
Ingenstans hittar jag den informationen, men hittar du den, meddela gärna dina framgångar.

Nä, det är skumt. Har en polare som kommer in den vägen. Ironiskt nog är han en av mina mindre teknikorienterade och mobilframåt polare, så han vet inte riktigt hur det löst sig så.

Lätt spekulation följer:
Med iOS kan du ju konfa att tfn kopplar samman dina pass i keychain så att den default letar i just keychain (eller i annan generator om man istället vill det). Med vettigt konstruerade appar så kommer då appen fråga operativet om att läsa passordet för <server> etc. Man kommer då få verifiera sin identitet mha den metod som är inställd. Tex FaceId.

Jag har avsiktligt valt att inte ha ngn koppling på det viset, för att minimera risken att jag av misstag släpper iväg pass till fel server. Istället får jag öppna listan av pass i keychain och kopiera därifrån.

OK, tackar.

Nu är ju (tror jag iaf) inte Min Golf någon app, utan bara en “ful-app” i den meningen att jag lagt upp websiten som ett bokmärke på skärmen, dvs man accessar bara mingolf.golf.se via mobilen.

Spelar det någon roll i sammanhanget?

Skall inte göra skillnad om de gjort sina grejor rätt. Du klickar på det jag markerat, tror jag, o då hämtas pass från tex keychain (om du ställt in din tfn att göra det)

Måste prova själv…

Jepp. Tfn frågar automatiskt “logga in med <golfId>?”.

Och FaceId kollar att det är tillåten person som finns framför linsen.

You lost me at keychain…

Anade det och fixade bilder :innocent:

EDIT: “Verification codes” har nog ingen betydelse, gissar jag. Ringade in den av bara farten.

1 gillning

Keychain är en av de bättre grejorna med iOS, MacOS. Tycker jag.
Auto-Share av pass via iCloud till alla dina device som kör ditt äppelId och iCloud

Du får kolla dina inställningar för iCloud, att Keychain är “på”.
Åsså är det Safari som gäller.

Lysande StoraNorrland <3

Aha, det låg i mobilens lösenordsinstälningar :slight_smile:

Stort tack för detaljerad förklaring och guide, nu funkar det!

2 gillningar

Nu har jag samma inställningar, tack!

1 gillning