LIV Tour - Saudi-touren

Då har som förväntat, sydamerikanerna Mito Pereira och Sebastián Muñoz hoppat till LIV. Nu har de tre högst rankade sydamerikanerna bytt sida.

1 gillning

Är Thomas Pieters nästa topp-spelare att hoppa till LIV tour ?
Han har ju varit väldigt tydlig med att han med sin relativt höga världsranking (just nu 34) på något sätt borde kunna få spela tävlingar på PGA touren i USA.

Att kämpa på på DP World tour och försöka hålla hakan över 50-strecket på världsrankingen för att få spela majors är inte lätt.

Är det han som inte får spela i helgen på Riviera pga att den tävlingen har så många olika grupper som kvalar in så han inte får plats?

En invitational är ju som namnet antyder en inbjudningstävling där arrangören förbehåller sig rätten att välja vilka som får vara med. Det finns en uppsjö kategorier där, men topp 50 i världen är inte en av dem.

Vilket i sig blir lite knasigt kan jag tycka om man är 34 på OWGR. I sak kan jag tycka att top-50 borde vara självskrivna på PGA touren… Om man nu vill framstå som den största touren och konkurrensutsätts av en saudifinansierad tour.

Ger en inbjudningstävlig OWGR poäng?

Ja om den är sanktionerad av en tour som är godkänd av OWGR.

i teorin kan en spelare längre upp på OWGR bli inbjuden till en tävling och plocka så många poäng att han går förbi en spelare som inte blivit inbjuden (och sålunda inte kan påverka sin OWGR)?
Eller finns det en annan tävling samma vecka den spelaren kan spela för att “uppa” sin OWGR?
Annars förstår jag han blir lite putt(!) (utöver pengapåsen)

2 gillningar

Vinnaren i inbjudningstävlingen får 67 rankingpoäng. Näst “bästa” tävling denna vecka ger 16 poäng till vinnaren. (DP World Tours Thailand-tävling)

2 gillningar

En 2:a plats i Thailand motsvarar en 12:e plats i inbjudningstävlingen rankingmässigt.

Då kan jag förstå frustrationen. Hade två likvärdiga tävlingar gått parallellt, och den ena var en invite, visst, men det här blir ju knappast “rättvist”.
Ytterligare ett bra argument för LIV´s existens.

1 gillning

Så var det officiellt, Thomas Pieters går över till LIV-touren.

2 gillningar

Finns nu appar för att streama.

1 gillning

Trodde Viaplay skulle sända?

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: LIV: Mexico (Feb 24-26)

Skall bli intressant att se om de gjort några ändringar i år (förutom nya spelare)

1 gillning

2 gillningar

Jag gissar att dom hade kunnat köpa loss henne från namnet om dom verkligen ville.

1 gillning

Allt går att köpa. Förstås.

PGA Anledning