LIV ❤️ PGA = sant

Vad ser du som det bästa med LIV? Vilka faktorer som gör det attraktivt? För mej är det en mixed bag. På vilket sätt blir LIV tråkigare?

Fattade inte mycket av det där uttalandet, vad det faktiskt kommer att bli.

2 gillningar

Svårt att se hur detta ska gå till. Men det lär ju komma ner info snart.
Formaten har ju varit ganska olika med fans på båda sidor.

Hade LIV bara får OWGR så hade ”allt” varit löst o tourerna kunde samexistera

1 gillning

Kan det inte bli nåt sånt då?

1 gillning

Nej, jag hyllar inte det enbart för att det är annorlunda, jag hyllar det för att det är bättre.

Utöver formatet så har ju dom flesta chamiga spelarna gått över (du vet, dom man vill följa). DJ, brooks, bryson, garcia, smith, westwood etc etc etc. Dessvärre gick tråkmånsen Stenson över också men man kan inte få allt (syftar på hans spel, inte han som person).

Kvar på PGA-touren är väl Rory & Tiger som jag vill se och fortfarande går in för att se om nån är med sista dagen. Sen har man ju några av dom tråkigaste spelarna ever i top nu som knappast ökar PGA-tourens attraktivitet. Tänker på Scheffler som är så tråkig så klockorna stannar (dessutom ultrakristen) och t.ex Victor Hovland som man bara älskar i Sverige för att han är Skandinav och ser lite glad ut, typ. En kille som gör sig precis likadant på bild som på video. Hans sving tycker inte jag är nåt vacker heller men säkert bara jag som är outbildad.

För övrigt kan jag nämna att det var längesen jag gillade Mickelson (på pga-touren, utmanare till Tiger) och inte tycker hans uttalande är speciellt intelligenta eller ens roliga. Däremot glänser han lite på twitter ibland men det väger inte upp idiotin.

TV-förmedlingen av LIV har blivit bättre och ja, det är mer stressande än PGA-touren (där man måste ha något annat att göra samtidigt). Men dom har blivit bättre och om man tittar på sändningen som man ser ett Formel1-race så blir det enklare. Men golf är över 18 hål och då är det typ 36 grejer att titta på samtidigt i en kanonstart.

1 gillning

Det som indiekt kan göra LIV tråkigare är om pengarna blir så stor faktor att spelet blir lidande men personligen har jag inte märkt av det än.

Tycker det är kalas med mindre antal starter per år, fler hade kunnat göra det mer urvattnat.

Med lagen som går bra även om en spelare går dåligt gör att man tvingas följa fler bollar eftersom lagen går bra även om inte spelarna gör det, vilket bidrar till att sädningen blir mer rörig. Har inget emot lagen i sig det växer på mig. Det är nåt fint i att Perez får vara med i vinnarcirkeln. Skön typ dessutom.

För att summera min åsikt så är pga ren skit i underhållning. Jag ser ingenting från pga även om jag betalar för att få kanalerna.

Liv ser jag oftast när det fungerar rent tidsmässigt. Dvs som majors.

Majors ser jag som sagt när det passar. Masters brukar vara skottsäkertid i kalendern. Övriga not so much.

Rory var en spelare som man brukade kunna hålla lite på, dålig generellt men med hög högsta nivå. Efter hans politiska utspel hamnade han på shitlisten och därifrån har han inte lyckats motivera nåt engagemang med sitt mediokra spel.

I övrigt… Alla som är på liv har kul framför kameran och lirar roligare banor med mer engagemang. Pga tillför 0.

1 gillning

Word!
Nåt annat än samarbete i någon form har väl ingen väntat sig?

Inbillar mig att PGA-kramare är lite som jag själv är i motorsport. Kramar om Formel1 som en kär farfar men blundar egentligen för att Indycar har större startfält, jämnare och bättre racing och bra mycket bättre tv-underhållning. Men Formel 1 är ju fint. Så där historiskt fint. Gammal man är.

Ja, och samtidigt undrar du varför vi andra är sådär måttligt intresserade av massa olika race och din kommentar är alltid “Det kan regna!”. Men vi vet vad som händer när det regnar.

Får man inte vara olika?
Jag föredrar PGA och jag tycker det är bättre underhållning

2 gillningar

Självklart, min förhoppning är att det kommer en riktigt bra produkt ur det här även om jag tyckte dom redan lyckats med det. Däremot skulle jag gärna se Majors som verkligen är best of the best, dvs lite spelare från alla tourer. Asientouren framförallt tycker jag är underrepresenterad.

Du får väl gilla vad du vill. Det vi ogillar är PGAs härskarteknik som går ut på att LIV inte får finnas. Ingen av oss som ser på LIV bryr sig om PGAs existens. Tycker ni det är kul så se på skiten? Butthurt much?

Finns det en bra PGA tävling så ser jag på den. Men idag hittar jag ingen mer än kanske Phoenix Open Waste Management Open och den suger utan LIV-spelarna så den får ni köra själva.

Förstår inte heller hur den här nya produkten ska se ut.

Känns ju som redan att båda lägren har sina respektive fans.

Det enklaste är väl att man ger OWGR poäng till LIV och låter LIV spelarna som är kvalificerade spela i amerikanska PGA touren och Dubai touren (DP - tidigare känd som europatouren)?

Precis som det borde vara. Det känns som att PGA fått indikationer på att dom kommer förlora (som förväntat) i USA och skademinimerar.

En ganska dålig liknelse för konfliktytan finns inte riktigt. Indycar har väl en lika lång historia (eller längre) än F1 och dessutom finns det inga regler som sätter stopp att man kör båda även om det inte går rent tidsmässigt. I racing finns det ju ett gäng olika biltyper och det som snarare delar de intresserade är formelbilar, prototyper, GT eller standardbilar. Även där ser ju många allt.

För att återgå till golfen kan man ju killgissar att LIV insett att det inte kommer flyga utan en del spelare från PGA. PGA inser säkert att det finns saker i LIV-formatet som är bra och att pengar är kul. Sen kan man ju gissa att R&A och USGA inte älskat situationen.

1 gillning

Kändes lite så när man läste uttalandet på PGATour tycker jag ( på Liv-sidan står inget)

Sen är det väl ändå så att OWGR är fristående från övriga organisationer , även om PGA/DP varit representerade

Skall bli intressant att se hur dom tänker fixa viktningen för världsrankingen.
Och undrar om det kommer några retroaktiva poäng.

Nu skummade jag bara igenom nyheten via Golf Digest men det du skriver är väl så det kommer att bli, dvs. inte hindra LIV spelare från att söka medlemskap i PGA eller DP.
Därmed skulle det vara fritt fram att joina LIV och inte mista sin plats på en annan tour.

Just DP har ju få tvingade starter för att uppfylla medlemskapet/statusen och PGA kanske kommer revidera sin lite stramare hållning till spelarnas deltagande!?

Egon