Linjera boll på green

Får en caddie linjera upp bollen åt spelaren som sedan tar sin stans och slår bollen. Hittar inget om det i regel 10.2b

Hoppas inte men intressant fråga!

Så här säger en god vän med meriter som domare på spelets högsta nivåer:

Han hittar det inte under 10.2b utan får läsa 14.2

14.2b säger alltså att spelaren eller den som lyfte bollen sk återplacera den. Samtidigt säger 14.1b att spelarens caddie får lyfta bollen på greenen utan explicit tillåtelse från spelaren.

Detta kombinerat borde ge att om det är caddien som markerar och lyfter bollen på greenen, så får caddien även återplacera och därmed linjera upp bollen.
Om det är spelaren som markerar och lyfter bollen så är det bara spelaren som kan återplacera.

Har jag tolkat det korrekt eller har jag missat nåt?

1 gillning

Ungefär så tolkade jag det också

Vad nu det har med oss på forumet att göra :wink:

Då jag bor i Thailand och vi måste ha caddie :smiley: :laughing