Laga nedslagsmärke

Att laga nedslagsmärke på greenen när ens boll ligger på greenen är OK, men vad gäller i följande fall:
-Du ligger utanför greenen, får du laga nedslagsmärke på greenen?
-Du ligger på greenen och behöver putta på en linje delvis utanför greenen, får du laga ett nedslagsmärke utanför greenen ?
-Du spelar bästboll. Du ligger på greenen, Din partner är utanför greenen, får du laga ett nedslagsmärke på greenen innan din partner slår?
-Du har gjort ett rejält nedslagsmärke precis vid hålet så att det har blivit en rejäl vall som skulle kunna hjälpa till att styra i bollen om du missar hålet lite. Får du vänta med att laga nedslagsmärket om du vill ?
-Du spelar match, det är din motståndare som skall putta. Du lagar ett nedslagsmärke i hans linje, vad gäller ?

Ja, ja, ja, gissningsvis ja, oklart.

Jag har 2 invändningar mot Puttarens svar.

På fråga 2 är jag tveksam om det är ett ja.
Jag hittade bara att om jag ligger utanför green så får jag INTE laga ett nedslagsmärke på foregreen, om detta ändras när min boll ligger på greenen är jag osäker på.

Och på fråga 4 misstänker jag att det kan finnas oklarheter om det skulle vara så att du direkt uttalar att du låter bli att laga märket med syftet att det kan hjälpa dig att styra bollen till hålet om du missar din linje lite.
Om du bara väntar med att laga märket för att det är utanför din linje får du ingen plikt.

1: Ja (regel 13.1c) - så länge du inte orimligt fördröjer spelet
2: Om nedslagsmärket fanns innan din boll stannade där: Nej. Om nedslagsmärket uppstod efter att din boll stannade där: Ja. (Regel 8.1d)
3: Ja (regel 13.1c)
4: Regel 13.1c säger “får” inte “ska” laga nedslagsmärken. Är det en svårare skada du inte kan laga själv enligt 13.1c och det är tävling bör du tillkalla TL för att få hjälp att laga skadan. En skada på green anses inte som en “förbättring” så svarat på din fråga här borde vara “Ja”.
5: Enligt 13.1c får du laga alla nedlagsmärken på green utan plikt - även om det skulle ge fördel till annan spelare. I matchspel är det dessutom tillåtet att hjälpa varandra utan plikt eftersom resultatet av en eventuell fördel som skulle kunna uppstå bara påverkar deras match. (Klargörande 15.3a/2)

Så om min boll gjorde märket så får jag inte laga det? Är det korrekt uppfattat?

Det känns som att man kan hamna i osäkert land mht det, om det finns fler än ett märke inom det område man med säkerhet kan överblicka med decimeterprecision från 150 meters håll.

Det är ju ett corner case och i praktiken inte särskilt sannolikt, men dock…

Korrekt

Ja, korrekt.
Enligt klargörande 8.1d(1)/1:

Exempel på när återställande är tillåtet innefattar:

  • En spelares spellinje försämras av ett nedslagsmärke på spelfältet som gjordes av en boll som spelats av någon annan efter att spelarens boll stannade.