Kraftfördelning nersving

Aldrig sett eller hört något om det förutom när jag frågade Johan Tumba för 25 år sedan om han använde höger eller vänster arm i nersvingen. Han fick fundera en stund innan han svarade att han nog använde båda.
Jag (högerspelare) har alltid använt 100% höger handled, arm o sida. Jaja naturligtvis kommer delar av vänster in men det sker mer undermedvetet.
Nå idag vände jag på steken o körde 100% kraft fr vänster.
Resultatet förvånade och jag fortsätter nog m det ett tag iaf.
Frågan jag har till er är då naturligtvis hur ni fördelar kraften i % mellan främre o bakre arm/sida.

Jag har aldrig tänkt på det egentligen, förrän härom året då jag stötte på Tony Luczak på Youtube. Han förespråkar att gå hårt med högersidan. När jag gör det slår jag betydligt längre, men det kan bli vänstermissar av det och ryggen mår inte särskilt bra. När jag tvärtom fokuserar på vänstersidan går det rakare men känns lite onaturligt.

1 gillning

Det är ibland svårt att veta vad som beskrivs.

Om man överför själva momenten på något som liknar golf men utförs (kan utföras) med armar/händer/sidor skiljt från varandra så uppstår en viss logik i hur man förklarar vad som sker.

Jag går på en tennisspelare och säger att en backhand (enhandsfattning) ”dras” och en forehand ”slås”. Det är en logisk och rimlig iakttagelse som inte behöver innebära något mer än att man förstår bättre vad som sker.

I golf sätter vi ihop båda händer/armar/sidor och hela rörelsen blir ett.

Ska man då tänka händer/armar/sidor separat och ge dem olika dignitet eller faller det sig naturligt att de har olika uppgifter även om man inte definierar dem!?

Egon

1 gillning

Jag har alltid varit extremt högerhänt och det var naturligt för mig att aktivera den sidan även i golfen då jag tyckte det var naturligt och aldrig hörde något annat.
Tyvärr har jag förlorat mycket längd de senaste åren pga ålder och lite annat.
Fick då infallet i går att aktivera det jag ser som min svaga sida (vänster) och se om jag ens kunde träffa bollen med min backhand. 30 bollar på rangen o sedan ut.
Fick till min förvåning ut mer längd o höjd, lite hooktendenser men det går säkert att tämja.
Kände att jag kunde göra svingen längre och dra m backhanden från toppen på ett bättre sätt.
Har kass balans men här hölls den mycket bättre.
Naturligtvis kompletterar högersidan iaf men inget aktivt tänk på det.
Men det var igår, teeoff om 15 så i kväll skiftar man kanske igen:)

41,5% vänster och 58,5% höger, vetenskapligt fastställt. :disguised_face:

1 gillning

Skönt med genomarbetade svar, tack:)

Öppningsslag, Motvind, spoon ca 180 i fairway.

Ingen aning om fördelningen. Kommer aldrig fundera på det heller.

Du kommer att ligga sömnlös i natt:)

2 gillningar

På a svarar jag samma på b säger jag tvärtom.

Jag fattar inte - vad menas med höger och vänster? Händerna sitter ju tillsammans på greppet?

2 gillningar

Lite Kelly vibbar…
Vänster vs höger hitter vs swinger …

Du får tänka på oss som inte kan gå o tugga tuggummi samtidigt.

Vänster höft ur vägen, höger axel driver på nedåt/framåt, höger hand lappar till bollen.

1 gillning