Frågan om hur KM ska spelas är aktuell i dessa tider. Min fråga som jag vill dryfta med forumet nu gäller hur man på bästa sätt lägger upp sitt KM så “alla” kan vara med?
Problematiken uppstår när “Stora KM” som ju som sig bör spelas från back-tee - spelas samtidigt som kategori-klasserna där för herrarnas del H40 och H50 “ska” spela från klubb-tee. Resultatet blir ofta att några av de bättre spelarna i kategori-klasserna väljer att spela “Stora KM” vilket förstås utarmar kategori-klasserna, gör startfältet mindre och mindre konkurrenskraftigt.
Hur lösa detta?
Spela samtliga klasser från samma tee? Kora kategoriklassernas segrare efter första dagens spel? Använda cut och låta finalvarvet spelas på söndagen?
Spela KM över två helger, som förstås öppnar för alla att anmäla sig till de klasser man vill och dessutom ger möjlighet att spela båda - från “rätt” tee?
Förstås ett åtagande från klubbens sidag, så hur värderar man detta?
Andra förslag? Har ni bra lösningar på detta problem på era klubbar?
Tycker vi börjar hitta något på klubben bortsett från att man kortat ner stora KM till 36 hål (vi har ju 54 hål på klubben) . Stora KM från backtee med riktig lottning. Syfte att utse bästa golfaren och samtidigt ge chansen till alla medlemmar att vara med och se och spela med de bästa första dagen. Med cut så får de duktiga göra upp sista dagen. Åldersklass KM från klubbtee utan cut (om inte intresset är jättestort) för att inkludera flera som kanske inte har längden för backtee (jag själv tex). Kör gärna en hcp klass parallellt över alla klasser på åldersklass km med priser så att det finns något även för de med högre hcp att tävla om och för att få till någon “riktig” golftävling under säsongen och inte bara par och lagtävlingar.
Klubbens bästa vill ha KM från backtee minst 54 hål.
De går med på 36 hål normal tee och helst 36 till backtee. Vi körde cut efter 36 och 18 hål backtee på söndag. En kompromiss som gav fler deltagare och en klubbmästare som verkligen spelat bäst oavsett tee.
Kategori samt hcp. Korades efter 36 hål lördag.
Klubbmästare herr/Dam efter söndag.
Vi har genom åren kört rent KM från backtee med kat.km inbakat i det. 15-25 deltagare då 50/60+ alltid ställer upp. Killar runt 7-8-9 i hcp vågar inte men gubbsen bryr sig inte.
Med fjolårets hcp.kat inbakat fick vi med fler folk och även några av de som inte vågat tidigare. Större spann på hcp., lite svårare att dra runt men i praktiken bättre pga uppslutningen.
För oss lite sämre är det roligt med cut. Dvs försöka klara den. Sen försöker jag slå min position i startlistan det är väl typ det bästa man kan göra. Får se om jag anmäler mig det är nästa helg tror jag.
I Umeå kör vi 36 hål kategorier från röd och gul och sen 18 extra hål för de bästa x procenten totalt från blå och vit för att kora totalmästarna.
Mitt favoritsystem körde de på båda klubbarna vi var medlemmar på när vi bodde i Skottland. De delade in i tre klasser upp till HCP 6, 7 till 12 och över 13. Två rundor kval till huvudturneringarna som var matchstegar där 1an mötte nr 36, nr 2 mötte 35an osv. Sjukt kul och spännande.
KM på lördag - söndag där åldersklasser avgörs på lördag och de som vill vara med i allmänna KM spelar även avgörande 18 hål på söndag från backtee. Lördagen spelar alla från motsvarande gult. Ingen cut efter 18 (om det inte skulle bli en väldigt massa deltagare). Vill klubben ha ett pris för bästa poängbogey för att få fler deltagare är det helt ok med mig.
Vi hade (eller har väl antar jag) 36 hål från vit, därefter en cut.
Dessa efterföljdes av 18 hål varefter en segrare kunde utnämnas.
Personligen kan jag ha lett efter första hålet, på vilket jag gjorde birdie, men det var en saga som inte hade ett lyckligt slut då en hygglig inledning grusades av ett par dåliga hål på de inledande 18.
Andra 18 var lite liknande, ett par slag sämre, men det var några hål som ställde till det för att klara cuten, gissningsvis var det lite samma för allas resultat, de kunde ha varit bättre.
Nåja, är anmäld i år igen, hoppas kunna undvika kvadrupplar… Men kul med en nerv, och målet i år är söndagens spel.