Kan nån här baka?

Det är inte många gånger jag bakat och då brukar det gå rättså käpprätt. Men nu har jag och frugan kollat på The Big English Bakeoff och det är onekligen underhållande. Nu tänkte jag så här - kan man baka bara två bullar? Eller bara två kakor typ. Inte så mycket att knåda och dona med och sen kunde man bjuda gumman, få feedback och baka två till dagen efter och finjustera tekniker och kryddning. Eller måste det vara en viss volym för att en deg skall funka?

Det jag direkt tänker på är hur man multiplicerar eller dividerar saker som jäst och jäsningstid. Misstänker att det momentet inte är linjärt på samma sätt som basvaror.

Men jag kan inte ett skit om bakning.

Det är tämligen linjärt. Kolla upp bakers formula och räkna om själv. Brukar själv baka väldigt små satser med lite mer experimentella grejer i.

Saker med bikarbonat tror jag svarar liknande på formeln men kan vara värt att kolla upp. Kör alltid jäst själv.

Dina LSD flarn var rätt najs.

1 gillning

Eller man behöver kanske egentligen inte räkna alls. Recept brukar väl funka bäst för den mängd de är skrivna och ingredienserna är inte så dyra.

Jag tycker gör en hel sats kaksmet så har du lite att labba med. Lycka till!

Håller med.

Jag brukar göra en hel sats av allt jag bakar och sedan dela ut till höger och vänster. Mest uppskattade brukar mina donuts vara, tätt följda av chokladbollar (de luxe) och saffransknyten.

Jäklar vilket sötsug jag fick nu.

En avec om två dar, bara o börja baka…

Kanske det …

Recept är ofta linjära. Så du kan ofta göra hälften eller dubbelt eller vad nu vill göra mot vad receptet säger. Det fina med bakers formula är att du kan slippa recept och i princip köra fristil. Tänk bara på att olika jästar klarar socker olika bra. Och som sagt bikarbonat… Jag vet inte, men kanske står i länken som jag har nedan annars går det nog att hitta för den skickliga googleanvändaren.

Länk för den late

1 gillning

Fast det var just vad jag inte vill, en hel sats är för otymplig och det blir för mycket. Tar för lång tid. Och man missar det viktigaste, kurs/träningsmomentet.

Bakers Percentage, precis vad jag behöver.

Har en plan nu, gör en minisats och slänger in tillsammans med frugans brödbak, hon bakar allt matbröd som hon käkar, faktiskt jäkligt gott bröd. Då slipper man uppvärmningstiden. Ska ta fram ett recept på ruggigt goda och lättbakade kanelbullar. Sen går jag vidare och lär mig andra degar.

1 gillning

Kanelbullar är en bra början. Lätt att få bra resultat. Använd mycket socker och smör så får du fram kanelsmaken bra. Glöm inte att pensla med ägg innan du sätter in dem i ugnen - så får du den där lite krispiga känslan när du biter i bullen. Och ta ut dem lite tidigare än du tror - den där lite ”degiga” känslan är klockren i en kanelbulle.

1 gillning

Problem kan ju uppstå om receptet innehåller något som är svårt att dela. T.ex. om man blir tvungen att ha ett åttondels ägg.