Det här är en standardskrivning som gäller många golfklubbar:
“Alla avtal har en obligatorisk uppsägningstid på två månader.
XXX Golfklubb skickar inte ut någon påminnelse två månader innan
avtalsperioden är slut. Om avtalet inte sägs upp löper det vidare
per kalenderår. Uppgsägning eller byte av kategori skall görs senast
den 31/10.”
Men hur är det rent juridiskt? Kan man verkligen tvingas kvar i en idrottsförening, som väl åtminstone på papperet är ideell?
Visst, det går kanske att jämföra med exempelvis ett TV-abonnemang, men de flesta sådana löper ju bara över ett visst antal månader.
Vad händer om man bara ger fan i att betala årsfakturan om man lagt av med golf?
Inkasso och fogden, eller ingenting?
Obs. Av hut och hyfs tycker jag förstås man ska meddela sitt utträde.
rent juridiskt så har man redan när man tecknade avtal att man måste säga upp det innan kalenderår börjar. Dom behöver inte meddela att det blir nytt avtals år, det får man hålla reda på själv.
Nej visst. Men frågan var mer om det är ett avtal som rent juridiskt håller. Även om medlemmen skrivit under.
Och den andra frågan var. Vad händer om man “skiter” i att fullfölja sin del av avtalet?
Så här lyder förbundets text när det gäller stadge-mall för golfklubbar:
11 § UTTRÄDE
Medlem som vill utträda ur golfklubben, skall skriftligen anmäla detta till styrelsen och anses därmed omedelbart ha lämnat klubben.
Medlem som inte fullgjort sina ekonomiska förpliktelser mot klubben skall anmodas att göra det inom 30 dagar efter det att han mottagit skrivelse härom. Underlåter medlem att betala medlemsavgift inom tre månader från förfallodag, och beviljar styrelsen inte anstånd, skall denne anses ha anmält sitt utträde ur klubben.
Perfekt, då borde du kunna slippa anmäla utträde. Om utträdet är giltigt finns ingen fordran kvar.
Jag straffade mig ur A-kassan på det sättet. Det var det råd jag fick när de hade missat att dra avgiften via arbetsgivaren och 8 mån. låg på en hög. 6 mån senare gick jag med igen och det var inga problem.
Avtalet gäller betalningen. Om du inte anmält utträde i tid blir du betalningsskyldig för kommande säsong. Ingen tvingar dig kvar i klubben, men betala får du sannolikt göra ändå. Och inkasso är nog troligt om du inte fullgör dina skyldigheter enligt avtalet. Pacta Sunt Servanda.
Låter fullt rimligt… men då jag har en arbetskamrat som varit i samma läge så fick han ett annat råd av klubbchefen. Många klubbar har förfallodag i feb./mars och ej betalt följdes av en påminnelse och sedan utträde.
Obs. För honom, i samråd med klubbchef. Behöver inte gälla generellt eller ens i få fal, men likväl så gick det till.
”Du, jag vet inte om jag ska byta klubb… hur gör jag?”
”Strunta i att betala så blir du inte aktiv medlem och sedan av med medlemskapet”.
Han gick med i en ny klubb i april.
Det lär finnas klubbar som kör den stenhårda varianten att har du inte sagt upp medlemskapet innan fakturan för kommande år skickas ut så drivs den till inkasso och kronofogden om du inte betalar men de flesta klubbar - inklusive min egen - kör så vitt jag vet mjukisvarianten ovan.