Klubban har Hzrdus 5.5 skaftet och jag kan för mitt liv inte få till det, så om någon har ett lätt stiffskaft med annorlunda profil så vore det intressant!
Gå till valfri shop och hör om de har några gamla demoskaft du kan prova. Callaway har ju haft samma sleeve “forever” så det bör finnas massor av skaft som utgått ur sortimentet. De coolaste och styvaste skaften är säkert redan borta, men regular-skaft är mer svårsålda.
/Edit: I kategorin lätt skaft så gillade jag Tensei Blue. Hade ett sånt X-stiff som hette 50 (så nog vägde kanske 55-56 gram).
Att du inte får det att fungera är ju en sak…
Ett firm skaft, mid/mid dvs. rätt behagligt och långtifrån ”svårt och styvt”. Det passar gubbs med smooth sving.
Callaway hade ju en liten drive () när epic var på modet. Man kunde lätt beställa en massa olika skaft utan upcharge. Detta skaftet var väl ett av de som landade i ”standard-segmentet”.
Hehe…
Jag har ju ingen aning om VAD som inte fungerar med det men 50gish stiff i lite standardstuk är aldrig fel. Hellre det än nåt sladdrigt 60g som ”ska passa”.
Edit//
Jag har ett tippat riptide 5.5 som fungerar någorlunda. Tippningen gjorde väldigt lite men åt rätt håll.
6.0 small batch riptide CB ska vara ett j-a bra hackerskaft för oss som kan svinga som en bättre spelare men inte fort nog.
Jag är rätt säker på att det är profilen på skaftet som inte matchar med hur jag, i brist på annat uttryck “laddar” skaftet för vikte är inom rimlig tolerans med andra varianter jag gillat! Har inte djupdykt i viktskillnad på huvud och det påverkar ju såklart helheten. Det skaftet jag har nu känns segt, livlöst och tungt.
Gissar lite då “fakta/siffror/grafer” saknas.
Erat skaft kan vara lite “biffigare” mitt på skaftet vs “standard”. Typ stiftare,/högre el kurva vid denna punkt/ högre CPM avläsning. Helt enkelt stiffare.
OM ni uppskattar mer “standard” modell med mjukare mittparti med lite liv/,kick så är mitten stiffa skaft inte bästa valet.
Enligt källor är T800 ett CB skaft på liknande sätt som T1100, och det är något jag inte matchat med historiskt. Huvudet verka vara 5g lättare än G410+
Hmm…?
Är det inte lite mer ”det ska ge sken av att likna ett T1100 men det gör det inte”?
Tydligen så är det soft tip och eftersom det relaterar till övr. delar på skaftet så behöver det inte vara så soft som man tror.
Det blir nästan aut. stiff butt om det är CB men här verkar även mid vara stiff.
Det blir alltså livlöst även om det är ett jävla liv på tippen. Det (tippen) ger också den tunga känslan.