Man kan på min spoon (Ping-sak) ändra från (–, -, N, +, ++). De stod på ++ men jag har nu ställt om den till N tillfälligt.
Ändras inte några andra egenskaper när man skruvar sådär? Från ++ till – känns det som man roterar skaftet ett halvt varv. Måste väl påverka spline eller vad det heter? Vilken setting är bäst?
Bättre kvalité i processerna ger mindre variationer på skaften, sedan kan det vara så att på hyllan skaft med liknande spec färgsättning skiljer från ett eftermarknadsskaft.
Mao det är troligtvis bättre nu än då.
Järn, de som bygger har möjligheten att ordna väldigt bra cpm slope genom att mäta upp spine på skaften och orientera dessa för just “perfekt” cpm slope.
Som skrivits ovan så är sökandet och justerandet av ”spine” något förlegat. Möjligen är skaften betydligt bättre nu men egentligen var det bara teorier som förstorades upp till något superviktigt. Skillnad i cpm - ja, men när skaftet ges en benämning i flex (hela 10 Cpm), huvudet diffar nåt gram och varken hosel eller insticket i den är hundra perfekt så blir det praktiska värdet en piss i Nilen.
Sorry för OT men tänk er att skillnaden mellan ett j8 och j9 skaft är 0.5” som kapas bort i tippen. Skiftar man dessa skaft så ger det + - 3 cpm. Tänk nu att insticket ska vara 1.25” i hoseln och på det en ferrul.
Här finns massor av fällor, minor eller vad man vill kalla det. Det spelar ingen roll om man superduper mäter skaftet OM man inte monterar det rätt.
Jag brukar softa upp taper med 1” instick och kort ferrul. Wedgar som har längre hosel drar jag ner 1.5” för lite mer styvhet.
Devisen att en bra klubbmakare kan få vilket skitskaft som helst att funka stämmer kanske inte riktigt… men att en kass dito kan sabba även det bästa skaftet stämmer garanterat.