Jobba på fritiden

Om nu Puttis får vara lite mall för diskussionen, så är väl inte hans jobb (om jag förstått det rätt) något som stör intresset av fritidsysselsättningen.

Jag vet om Pro’s och greenkeepers och annat folk som jobbat på golfklubb, som tappat intresset för golf. Där känns det mer hands on avs. spelet eller spelplatsen.

Personligen så tror inte jag att bygga/laga/serva golfutrustning/kringutrustning skulle ta ner mitt intresse, tvärtom.

Egon

Jag skulle gissa att jag har cirka 30 fritidsintressen och om jag gör en sak för ofta tycker jag att det blir långtråkigt och trist. Efter 6-7 hål golf börjar jag tänka på annat och tycker numer att en 9-håls runda själv när det är mer eller mindre tomt på banan är det ideala.

Det var samma i arbetslivet, jag blev uttråkad om jag gjorde samma eller likartade arbetsuppgifter för lång tid. Även om jag provade på alla olika tänkbara roller var jag efter drygt 30 år fruktansvärt less, som tur är hade jag skrapat ihop tillräckligt med pengar för att kunna avsluta heltidsarbete redan när jag var 57 år.

Passion/brinnande intresse…bortse från normer och samhällets sociala strukturer med lönearbete o så…
Lite avis speciellt när ekonomin inte finnes utan man måste minska på konsumtionen för att rodda det…
Kanske de enda “sanna” människorna mot sig själv.

Den där passionen för något har jag aldrig hittat, jag saknar förmodligen någon gen.

I princip skulle jag väl kunna leva på att skriva, jag skriver ju överallt hela tiden även om det inte blir böcker eller artiklar… men det får bli ett panchoprojekt

Det skall vara läsvärt också.

2 gillningar

Bara -1 idag men så roligt att man hade kunnat göra det gratis ibland :heart:

Den sved

Förutom 30 fritidsintressen så följer vi en liknande parallel väg med smärre avstickare.
Avstickaren för mig är att småslipa på det tråkiga för att se om någon förändring sker.
Ibland “större” avstickare för att lära sig nytt mer på djupet, brukar bli några års lärande av något.
Nu jobbet nya strukturer, en del förändringar, fått lite små gliringar…jaja här kommer en i elit/spetskunskaps gänget.
Ser ut som att de “sista” åren på kneget kommer att avslutas med intressanta arbetsuppgifter, rätt skönt man slipper vänta ut tiden o bli bitter.

Allt beror på hur man definerar “jobba”. Om “jobba” innebär att man måste göra något när man inte är sugen på det, då är det nog inte bra att ha sitt enda fritidsintresse som jobb. Men om jobb betyder att man har en inkomst utan att man tvingas göra något man inte vill så kan jag inte se något negativt i det.

1 gillning

Dokumentär på SVT, modell vacker - “Carl och Karin Larsson”. Ingen i storyn, intervjuad, kommenterande eller omnämnd säger sju som chu och alla hade flis i bakgrunden - Carl var den enda som hade det lite tufft i uppväxten, och verkar varit den enda, den bäste, som tog vad han gjorde som ett jobb. Kudos till Elsa Billgren som erkände sin gynnade bakgrund.

Det var ett jävla gnäll på att kvinnor inte fick måla lika mycket som män, men att en rikemansdotter fixade mat till den mannen med stökig uppväxt, det kommenterades inte alls.

Det är ganska radiostyrt. Nån i farfarsgenerationen knegslippare - du troligen knegslippare. Och tvärt om. Inget tycks finnas djupare rotat.

Jag tycker det bäst med skolans uppgift är som sig bör, och önskar att ALLA var med på den båten, inklusive de adelsmän som förfasade sig över att bli sorterad i fålla. MRT:a allas hjärnor vid födseln och låta AI sortera in vore kanske att gå lite väl långt dock.
Ugh!

Fattig och fattig, du bor väl i hus, har bil, om man ska vara krass, vad är det man “villhöver”?
Många bilar
Flera hus, fritidsboenden
Annat?

Har ingen vettig pension. Behöver dra in mer kulor. Inga fritidsboenden. Bara en sex år gammal bil och en belånad kåk.

Nå, du är väl inte sååå gammal? Du knegar 10-15 år till så ordnar sig din pension. Självfallet sätter du ju av till sånt från dina inkomster.
Belånat hus? Har ungefär alla.
Sex år gammal bil? Min är sju.
:wink:

Pension är den stora frågan, när, var, hur… man drömmer om att slippa den svenska vintern.

Man drömmer om att slippa den olidliga hettan när det är mer än 20 grader i skuggan.
Det man drömmer om är +15 till +20 halva året och -5 och god snötillgång den andra halvan.

Man kan slippa en del av vintern, ganska enkelt.
Hyra “long stay” i november och januari-februari.
Billigare så pga lägre efterfrågan.
Då behöver man inte skicka in 3-5 MSEK i ett fastighetsköp.

1 gillning

Sorry, det var lite mer av en generell tanke, inte direkt mot dig personligen, men vad är det man söker och behöver. Mat på bordet, att kunna åka på lite semestrar, ha ett bra boende och ett hyggligt liv.

Att ha gott om goda vänner rankas högt, men de är ju svårköpta.

Personligen sitter jag i en sits med en ok jobb, ett ok hus, en 6 år gammal bil och ungar i tonåren. Vi har landställen mm, men om jag skulle spekulera så tror jag att min pension mestadels sitter i huset. Har jag det bra, absolut, skulle jag kunna ha det bättre, definitivt.

När ungarna flyger ut blir ju ekonomin märkbart bättre men å andra sidan ökar risken för skilsmässa om andra gemensamma intressen saknas.

Ett alternativ som tilltalar mig.