Tänkte höra med stämman om det finns några bra tips på billiga och ändå spelbara banor främst i Republiken. The Island och sånt passar alltså inte in på frågeställningen.
Vilken sorts bana? Och var? Det finns hur många schyssta banor som helst som kostar vettiga pengar men det handlar lite om typen.
Vad är “dyrt” och vad är “billigt”?
Parkbana lite här o där är billigt. Lätt under 60€.
Seaside links blir dyrare hur man än gör. Från 70-ish och uppåt kanske?
Jag har inte lirat Wicklow men har haft den på radarn. Vettigt pris. Ser vettig ut.
Åk söderut från Dublin så är det billigare än västkusten.
County Sligo (Rosses Point) brukar ha golfhäftet. Tror kanske att Enniscrone har det också? Och möjligen har Carne det också? Isf är det en No-brainer om man gillar links. Lätt värt 100€. Kombinera med Connemara för en rejäl Links-fest (jag gjorde den svängen 2023).
Runt Dublin:
St Margarets.
Corballis links (gillade jag inte riktigt men är billig).
Howth är bra men har blivit aningen dyr.
Deer Park billig men inget man “jagar efter”.
Luttrellstown bra parkbana men tror den blivit lite pricey.
Jo, jag gillar
Vi drömmer mest om links eller linksnära upplevelser, närhet till Dublin är inte värdehöjande. Gärna Carne & Enniscrone som jag lyckats identifiera själv med boende på lite B & B, ser lite billuff på landsbygden som idealet! Vi är 3 just nu, så en rutinerad guide har möjlighet att delta…
När?
Donegal GC (Murvagh) är en bra layout. Har bara spelat den en gång 2019. Då var greenerna lite so-so.
Om ni spelar Carne, välj en dag när det är original layout. Jag spelade när det var nio original och nio nya. De nya var inte riktigt min tekopp. Väldigt mkt links och månlandskap men original nio gillade jag bättre. Vet iofs inte hur de nio original som jag inte spelat, är.
Just nu siktar vi på hösten nästa år
Jag frågade min vän som bor i Limerick och har +60 år erfarenhet av golf på Irland på allra högsta nivå som amatör och sedan som golfjournalist. Inväntar svar.
Murvagh spelade jag en hel del då mitt ex var från Donegal och vi tillbringade en del semester och julhelger där. Jag gillar banan och det gör även Darren Clarke som har den som en av sina absoluta favoritbanor (och som tydligen försökt att köpa den). En festlig händelse var när jag och min dåvarande flickvän spelade banan och Darren flög in med helikopter med sina kompisar för att fira hans 40-årsdag med spel där. Vi gick med Darren och hans kompisar runt när dom spelade och det var rätt kul. Efter 9 hål kom bartendern ut med en bricka med Guiness till födelsedagsbarnet.
Andra bra banor på nordvästra delen är Enniscrone och Connemara, som i sig är värt ett besök för den fantastiska naturen. Norrut finns Ballyliffin med Glashedy och the Old Links som är läckra banor, och vidare Rosapenna med flera banor men med Old Tom Morris, som la ut den första banan som senare modifierades av Harry Vardon och James Braid, som bör spelas. En riktig “hiden gem” är 9-hålaren Cruit Island, som är Johny Logans hemmabana, som är placerad i en fantastisk och häftig natur vid havet.
Jag har pga anledning mest spelat banorna i nordvästra delen, Donegal Co. och dom här banorna tycker jag är värda att besöka.
Portsalon är väl värd ett besök!
Det här är en bana man kanske inte ska spela enbart en gång. Det är minst sagt lurigt att veta vart man ska på vissa hål. Runda två är det lite lättare. En udda skapelse men jag gillade den skarpt!
Vill man se var man ska landa, vill man direkt från tee förstå vart man ska, vill man bara panga på med drivern mot en öppen yta; Då ska man välja en annan bana.
Väldigt sant. Blint hål får liksom ytterligare någon dimension.
Donegal förutom Murvagh är ett ospelat blad för mig. Helt klart ett område jag kan tänka mig att besöka.
Några bilder på spektakulära Cruit Island, gå in under ‘gallery’ under ‘about us’ (direktlänken funkar inte):
Wow! Spektakulärt! Kan vara svårt när det blåser.