… sitter jag och lägger upp avtalsenlig löneökning för kollektivet. Iofs samma för tjänstemän inom teknikavtalet.
1350:- på lägsta lön känns rätt ok om man jämför att 330ish var garanti förra löneperioden.
Egon
… sitter jag och lägger upp avtalsenlig löneökning för kollektivet. Iofs samma för tjänstemän inom teknikavtalet.
1350:- på lägsta lön känns rätt ok om man jämför att 330ish var garanti förra löneperioden.
Egon
Jag kan rota lite i det själv. Har samarbete med en fiberfirma som nog kan veta.
Idag ska jag iväg på en ny ryggoperation så jag säger hej då till första delen av golfsäsongen.
Förhoppningsvis blir senare delen av säsongen superbra. Lycka till.
Hoppas på det bästa
Hoppas det går snabbt och smidigt att bli bra igen.
är årets första starttid bokad.
Det var lite segt på bokningssidan…
Tas den bokade jag in redan i höstas rent teoretiskt. Pärnu bat cup, inspelsvarvet.
Jag gissar att isen går imorgon i viken vid Frösåker, dags att slå lite bollar på tomten.
Har fått ett högt HCP nu , har ju inte spelat på några år, så jag måste träna chippar.
Ja egentligen allt. Hade runt 225m för tre år sedan och 155 med J6, det gäller nog inte längre.
Blodproppar i lungor och sedan cancer (vet inte om det är bra än) har gjort att jag tappat mycket
kondition och muskler, men det är väl att börja om som gäller.
Kämpa på! Du är en fighter
Det sköna med golf är att man kan spela det på “ett annat sätt” vid krämpor och nästan njuta än mer, även om slagen inte flyger lika högt och man får gå fram en teebox eller två.
funderar jag på vilken världsranking Zack Johnson skulle ha om den baserades på de två första rundorna på varje tävling
Fick jag ett nytt Tele2modem av samma gamla skit. Men detta kunde iaf ta emot en IP och fungera i bryggat läge. Men tankarna om ett rent kabelmodem kvarstår. Mycket som kan gå fel i dom där rackarna och vi har väldigt dålig täckning för mobila nät hemma så även om man har fri surf osv på telefonen så hjälper det inte när telefonen behövs till annat än ligga på balkongen.
Ny tråd för däckdiskussion skapad. Flyttas till åsiktskorridoren om schysst ton inte kan hållas.
Här passade den inte längre.
Idag satt jag och läste lite om 1800-talets Stockholm och blev lite förvånad över att det öppnades två “kommunala” bordeller 1838.
Syftet var att se om detta var en bra metod att få kontroll över könssjukdomar.
Experimentet föll inte väl ut och de stängdes 1841.
Bellmans epistlar… jag och hustrun lyssnade på Widdings sammandrag av Märta Helena Reenstiernas dagböcker för många är sen . Stockholm runt 1800 var inte precis en renlevnadens högborg.
Undrar i vilka länder det finns kommunala bordeller nu.
Vad failade med de de startade här?
Jag hittade egentligen ingen direkt förklaring annat än att “experimentet inte fungerade såsom tänkt”. Det fanns en del oönskade sidoeffekter. T.ex. Kvinnorna som jobbade på bordellerna fick hälsointyg. Med hjälp av dessa intyg kunde de dra ekonomiska fördelar då de sålde sina tjänster utanför bordellerna.
Just denna period verkar ha varit händelserik och intressant. Crusenstolpska kravallerna inträffade samma år. Håller på att läsa om dem just nu.
Även beaktat 1809 års regeringsform så kanske det var vid denna tid som “starten” av demokratiseringen, som så småningom ledde till avskaffandet av kungens faktiska makt, tog fart? Dåliga tider, en kung (Kalle 14) som nog missbrukade sin makt delvis i strid mot lagen, osv.