Idag

Nu har jag inte kört i södra Spanien men väl på Gran Canaria och i och runt Barcelona.

Skulle faktiskt säga att fransmännen är mer hetsiga än spanjorerna i trafiken.

Italienarna var rätt lugna. Åtminstone i nordost. Hade en kollega för länge sen (90-talet) som brukade bila långt ner i Italien. Han sa att det gick bra fram till Rom. Men söder om Rom så var det nåt annat. :smile:

Ps. Har fortkörningsböter från Spanien, Frankrike, Italien och Tyskland hittills… :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Funderar jag på varför företag vill att folk ska komma till jobbet istf att jobba hemma.

1 gillning

För mig är det tvärtom. Är jag hemma så sitter jag inte i fikarummet eller tar lunchrast. Snackar inte med kollegor om annat än jobb heller… Eller ja ibland via Teams.

Jag skulle gissa för att inte grinden ska slå igen när man står (går) där med fulla kassar. Blippningen betyder säkerligen ett antal sekunder öppen grind.

och du tror att den personen producerar så mycket mer på kontoret?

Jag tror att dom tror att man måste.

Stridsvagnshinder ifall ryssen kommer!
Dom här hindren gör ju också att utsläppen ökar, bromsa, gasa, bromsa, gasa … :unamused:

1 gillning

Det gör jag också. Jag har en känsla av att jag måste visa att jag verkligen har betalat.

Tycker du om att stå i kö?

De som retar sig på farthindren bevisar ju att de behövs eftersom de annars tänkt köra fortare där. :slight_smile:

Det finns definitivt (minst) två sidor av det här myntet. Vi som jobbar självständigt och är erfarna kan säkert göra lika mycket, eller mer, på vårt hemmakontor. Givetvis har vi då en riktig arbetsplats och sitter inte dubbelvikt i soffan i vardagsrummet över bordet som nuförtiden ska vara 4 dm högt…

Nackdelen är för alla rookies som kommer till jobbet/inte kommer till jobbet. De hör/missar snacket i fikarummet, de passerar/passerar inte kontor eller arbetsplatser där det pågår problemlösning, osv. Om vi erfarna finns på plats, alltså. Rena möten är ju ingen skillnad om de sker i konferensrummet eller via teams hemifrån. Det är de informella mötena som ger mig som erfaren rätt mycket men som är absolut helt ovärderliga för en rookie.

++

Är svensk mästare på att haffa nyöppnad kassa. Annars är det så pass bra rull på kassorna nuförtiden att man inte behöver köa så länge oftast.

Men nej, jag älskar inte att köa.

1 gillning

Fel …Jag retar mig på att inte kunna köra i laglig fart utan behöver bromsa gasa vid varje hinder. Det vore bättre med chikaner istället för stridsvagnshinder. Jag har tre vägar att välja mellan på väg till golfklubben två med vardera nio stridsvagnshinder och en med tre st, den sistnämnda är en km längre men väljer numera alltid den.

Här blir vi nog osams. :wink:

Det finns något djupt oskönt i att rusa mot en nyöppnad kassa trots att man stått längst bak i kön eller inte i kön alls. För mig är det som att tränga sig. Jag brukar ge de framför i kön några sekunder att reagera först faktiskt. Om de inte byter till den nya kassan inom 3-4 sekunder så byter jag.

3 gillningar

Om man absolut vill köra 30/40/50 över vägbulorna så finns det säkert bilar som fixar det. :wink:

Laglig fart kanske är för högt satt? I vårt villaområde ställer vi ut blomlådor så det blir som en chikan så att det inte ska gå att köra 50 km/h som väl är det lagliga? 50 km/h utanför villor är alldeles för snabbt.

Nu har iofs den hetsigaste/snabbaste grannen flyttat och behovet av blomlådorna är något mindre… :smiley:

Jag är inte en person som tycker köer är ok, verkligen inte, men det finns trots allt något uppfostrande över att bara stillsamt acceptera att det ibland tar några minuters lugn väntan i kön till kassan i matvaruaffären.

På Ursviksvägen i Sumpan har dom på en 30 sträcka en metallbräda som sänks ner 3-4 cm om du kör för fort. Det är i mitt tycke ett bättre system då slipper man bromsa gasa hela tiden.

Aha, ja kanske, som en rapportfunktion