Idag

https://www.povelramelsallskapet.se/index.php?action=m2&id=1&tema1=OmSallskapet&tema2=TexterGrynkorv

Han flyttar ju till en golfbana. Hills…

Apropå idrottsstjärnor som haft det lite bökigt efter avslutad karriär. Glenn är ju liksom inte som alla andra. :smiley:

Hmm, jag undrade precis när den dagen var, tack!

Jag vet inte om det är på grund av Covid, vaccinationerna eller åldern eller något annat. Efter Covid har jag varit mer sjuk än tidigare sammanlagt hela livet. Det har ständigt varit förkylningar med hosta som hållit i sig uppåt en månad.

Det beror på isoleringen. Man blir mindre immun mot normala förkylningar.

1 gillning

Blir det ingen golf. Landat i Valencia och skulle kunnat klippa Real Club de Golf Manisas som ligger bara några tiotal meter från landningsbanan. Nio hål så man nästan hinner en runda innan man tar samma flygplan hem igen … :slightly_smiling_face:

Tyvärr är mitt knä knas så jag vilar idag. Vuxenpoäng!

1 gillning

Hehe, jag och frugan hade väl tvärt om… vi val väl lite sådär snoriga som man är varje vinter. Tills sonen hamnade på dagis. Där var det gröna linor från varje unges näsa, och vi var konstant förkylda i ett år, både jag, hustrun och sonen. Detta 97. Tror inte vare sig hon eller jag har en enda dag “förkylning” på nivån att jag funderat på att vara hemma från jobbet sen dess. Och jag vet inte när jag hostade senast, om man räknar bort covid. Känns som om vi byggde upp ett otroligt immunförsvar det året.

Mina många år bakom ratten på en SL-buss gjorde mig också rätt immun mot snuva. Och vapenfri tjänst på dagis/fritids i 10 månader hjälpte nog också till.

Hyfsad vy från hotellrummet.

Man kan nästan se herds of wildebeests sweeping majestically

1 gillning

Nåja. Blekfeta tyskar i golfbil är den fauna som bjuds här.

Idag I faceflödet…(det intressanta)
Platons grotta.
Slaget vid brunkeberg

Kompis med Anders på Fejan?

Nu blev ni allt nyfiken…

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politik

Det vet man inte riktigt.

Vad sades om grottan? Staten är faktiskt fullt läsvärd, rätt kul faktiskt. Och sjukt insiktsfull. Finns ingen modern politisk bok som påverkat mig mer och jag har läst många. Sokrates, vare sig han var en verklig person eller inte, var definitivt en av de vassare knivarna i lådan, den gamle bögen.

Hans Idealstat, bring it on.

Typ fångarna i grottan lever i sin verklighet som i sig är ett skuggspel och inte den sanna verkligheten.
Typ det vanliga?

• massa text med förklaringar

Grottan, att göra ont för att löna gott( han som dödade den onda kungen o la beslag på både krona o drottning) Staten ingick filosofi A.

Läser man Grottan i sitt samband så är det lite som jag minns då jag var nio år i bilen, och det slog mig - nu tänker jag som en vuxen människa. Inte för att jag gjorde det men för första gången slog det mig att jag faktiskt hade börjat tänka klart.

Lite samma andas den delen av Staten och många delar av staten. Han är jäkligt kaxig över att vara filosof och ser det som att “vi är de första som börjar se saker som de verkligen är”. Och helt fel hade han nog inte.

Obs att Staten är en lek, där Sokrates ligger och dricker vin med några från Atens elit, härförare och så, som börjar dialogen med att föra fram nån slags Machiavelliegde,att borde man inte fuska, lura och bedra? Och Sokrates hittar då på en idealstat för att visa på att ungefär “the tangled webs we weave when we practice to deceive”, att det är bäst om saker är klara och tydliga.

Men det skiner igenom lite allvar. Just den här intelligenssnobbgrejen. Han lägger ner en massa möda på att beskriva hur “de styrande filosoferna” skall ha det. I och för sig mycket lekfullt. men i alla fall, smarta pojkar och flickor skall plockas ut tidigt. Och de skall INTE få plugga nåt humanistiskt eller statsmannamässigt först. De skall leva ganska asketiskt i kolonier, träna fys och läsa matte. Fysträningen görs nakna och det är ingen nackdel att killar och tjejer gör det tillsammans. Blir det konsekvenser så är det bara bra, han tycks ha haft lite koll på genetik typ. Först då de är 40 år skall filosofen få bli filosof och med i statens styrelse.

Tänk det, Sverige styrt av de intelligentaste som fötts upp som broilers och tar nån slags supervetenskapliga beslut. Lite som om vi lämnar styrandet till ChatGpt, kanske?

Det är faktiskt väldigt intressant hur sex mellan män var så vanligt och accepterat under antiken. I alla fall hos den klass som festade och slog dank.

Lyssnade en del på Historiepodden förut och de berättade att synen på sex var sån att sex med män hade man för njutning och sex med kvinnor för att få barn. Om det var i Rom eller Grekland kommer jag inte ihåg.

Känslan är att det här idealet till viss del lever kvar i den brittiska aristokratin.