Idag

Really? Under däck?

Är batteribränder självförsörjande på syre? Om inte så kan man kanske (eller kanske inte) slå ihjäl den med Halon, i ett semislutet utrymme.

Larmade laddningsstationen till robotklippare att avgränsningsslingan är av. Ett test av slingan säger att det är den inte alls. Det betyder att man inte kan felsöka brottet med traditionella metoder utan det blir total ominstallation av all slinga i hela trädgården.

Jaja, det finns väl inget annat man hellre spenderar 4-5 timmar med en varm sommardag efter jobbet.

Ja, litiumbatterier avger eget syre när de brinner och är en så kallad kemisk brand.

Jag köpte en manick på biltema (eller clasisjön) mm man mäter var avbrottet är
Typ en sån här https://www.bauhaus.se/signalkabelsokare-grimsholm-ms6812-till-robotgrasklippare?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw5ea1BhC6ARIsAEOG5pwzZq69nI1H-ASVQcjhIo2hAjF31r9AgEOCb1lzY39NOR2YYDQN8H0aAg07EALw_wcB

Been there, done that.
Plocka upp en bit av tråden ungefär halvvägs på slingan. Klipp av. Koppla in de olika halvorna var för sig mha en extra tråd från laddstationen. Nu ver du vilken sida som är knas.
Efter ytterligare ett par intervallhalveringar är brottet nog lokaliserbart utan att skotta upp mer än 5-10 meter tråd. Det går åt några sådana där silikonfyllda skarvdon men de är ju lätta att använda och verkar ha bra livslängd.

Det är en aning osannolikt att tråden gått av där den är väl nedgrävd på en “raksträcka”. Mer troligt i slingor runt buskar och blombänkar och sånt.

Mer ovanligt. Men svårare när det sker. Mycket ovanligt med bränder i elbilsbatterier - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Vilket är just det jag skrev ovan. Och det är ju en klen tröst att det är ovanligt när det händer på en bilfärja långt från land.

1 gillning

Ville bara bjuda på ljud-exempel.

Ännu en vintage-pärla in i familjens sköte. Bonus-sonen tar över morbrors Pinarello.

2 gillningar

Har en sådan, den säger att slingan är hel.

Jag tror faktiskt inte att tråden har gått av någonstans (eller snarare jag vet att den inte gått av eftersom testet visar att den är hel). Däremot har jag ett antal skarvdon som antagligen i senaste översvämningen har blivit dränkta och att signalen som passerar är för svag. Ju färre skarvar ju bättre tänker jag så jag köper 500m kabel på en rulle och lägger om. Framtidssäkring.

1 gillning

Är det 9-1 dagen. :facepunch:

Jag gjorde samma sak till slut. Skarvar är inte bra i längden

1 gillning

Men skarvar kan vara bra för längden

2 gillningar

Det var en kille från EG som berättade fabeln
Att klipparen till slut fått bekymmer med kabeln
Att strömmen va på,
glömde han då.
Måtte han inte fastna med snabeln

3 gillningar

Vad brukar man säga… Don’t quit your daytime job…

2 gillningar

Är inte jättenervös för att jobba med 24V system även med strömmen påslagen.

Fick jag rapportera om en olycka mellan Kairo och Manilla…
kairo

Den Kairo har man varit till några gånger när barnen var små.

1 gillning