You know who you are!
En fråga om moral i idrotten. Borde Norrköpings straffskytt missa med avsikt?
Kristianstads spelare missförstår en situation och tar med handen, men inte en IFK-spelare är i närheten, och skånskorna har verkligen NOLL fördel av hennes hands.
Jag tycker man ska skjuta utanför där. Det är mest sportsligt. Dessutom borde domaren bedöma det som “soft penalty” och fria.
Om domaren väl blåst straff så tycker jag man skall försöka göra mål. Domaren dömer, spelare spelar. En av få (kanske enda?) gången spelare skall “döma” är den typiska slå-till-inkast om spelare är skadad.
är det första dagen på jobbet efter semestern. Får högt blodtryck. Massor med saker som behöver åtgärdas.
Har varit hos min kund i massor av år och “ryggsäcken” blir bara tyngre och tyngre… Är kanske dags att hitta på något annat.
Längtar tillbaka till semestern då mitt största problem var att jag hade svårt att slå driver.
Det kan vara bra att komma tillbaka och dra in lite pengar till bollar. Kör en vecka och sedan på drivern igen
Slitit hårt på träningspasset, men det är nog en bit kvar tills man fixar nån av de här grejerna.
Funderar jag på hur länge efter den första katastrofen som det kommer att vara tillåtet med elbilar på färjor och i långa tunnlar.
(Mont Blanc Tunnel fire - Wikipedia)
Förbjuda lastbilar med?
Eller allt som kan brinna?
… Idag hörde jag bilfirma göra reklam för “mullrande v8”. Kappan vänder fort.
Då får man förbjuda dieseldrivna BMW med EGR också.
Jag har egentligen ingen synpunkt på vad folk har för bil men är lite lätt allergisk mot “what if”-argument mot elbilar när problemet är minst lika förekommande på bränslebilar. Men det är väl det gamla att man fruktar det okända mer. Better the devil you know liksom.
Har för övrigt lagt 900 mil på min elbil på semestern, som därmed även passerat 20 tusen mil. Har sett en hel del bilar ståendes vid vägkanten väntandes på bärgare runt om Europa. Inte en enda har varit eldriven (eller ja, en norsk Tesla kanske men det skyller jag på att föraren antagligen var norrman. ). Värst verkar det vara att ha husvagn. Däcken exploderar… (vanligt med gamla däck på husvagnar?)
Vanliga bilar brinner naturligtvis också titt som tätt. Dessa kan dock släckas med en rimlig insats (enklare på färja, svårare i tunnel). Elbilar brinner ju så att de nästan är omöjliga att släcka utan specialutrustning.
En distinkt skillnad mellan batteribilar och diesel-/bensin-bilar vad gäller bränder. Det är i princip bara batteribilar som kan självantända när de inte körs.
Det är ovanligt med bränder vid bilolyckor. Till och med mycket ovanligt. Ibland kan man få intrycket att det brinner vid de flesta olyckor. Så är inte fallet men en helt vanlig bilolycka ger inte många klick och syns därför inte för de personer som är “rubrikdrivna”.
Källa: Förstahandsinfo från person med 30+ år inom räddningstjänsten, som personligen varit på plats vid otaliga olyckor.
Korrekt. Problemet är att elbilarna ju brinner våldsamt och är mycket svårsläckta samt avger mycket giftiga gaser (värre än vanliga bilar) när de brinner. Källa: Förstahandsinfo från brandman jag spelade golf med.
Problemet uppstår ju när de står på en färja omgivna av andra bilar på bildäck. Kanske får man placera dem längst ut i kanterna så man kan knuffa dem i vattnet om de börjar brinna.
Hur går det för er idag?
Känns som en vecka sen man gick på semester…
Ångest bara 2 veckor semester återstår…
What if är väl högst relevant i en situation där det ena är värre än det andra?
Har inte kollat vilken temp lipobatterier brinner i, men magkänslan säger att den är betydligt högre än både bensin och diesel.
Precis som Puttaren skrev: en batteribrand på bildäck är en kommande katastrof. Inte om utan när…
2700 grader jämfört med 800 för bensin eller diesel. Det ena smälter metall tämligen lätt alltså.