Idag

Låter inte som Svedala

…36ton makadam nu på uppfarten.(8-16 samt 32-90)
Skönt semester sysselsättningen är ordnad…

Padda 32-90, mäta höjd, padda 32-90, …
Padda 8-16, etc.
Sätta kantsten.
Sättgrus. Marksten. Foga.

Ett rejält projekt. Jag gjorde min uppfart för några år sedan. Inte marksten utan grus. Nog jobbigt så, speciellt knacka smågatsten vid ingången. Det var hårt jobb.

Åkte yngste grabben tillbaka till Australien för minst halvannat år. Visste inte att jag var så här sentimental, men det var inte långt till en tår i ögonvrån.

3 gillningar

Hur gammal är grabben?

1. Vi hämtade honom i Australien i våras, sedan var han reseledare på Mallis några månader och efter bara en vecka hemma drog han igen.
1 gillning

Man paddar ogärna makadam öht. och med de större storlekarna blir resultat inte särskilt bra.

Egon

Ok. Jag sysslar inte med markanläggning som profession. Man lär ju behöva få MacAdam att ligga ihop sig i alla fall, så att marken blir plan och inte sjunker “senare”.
Hur gör man då, när man tex anlägger motorväg och bygger upp underlaget? Bara tippar dit grov-makadam och sedan finare och så ligger det still?

Man vältar.
En padda är på sin höjd som mest strax under 1000kg och effekten av ”paddningen” beror på vikt som i praktiken släpas över materialet. Vibrationerna hjälper till att fördela materialet.

Även om en padda når 30-45cm ned så är det beräknat med 4-6 överfarter på samma ställe och med grus som material. Makadam låser inte sig på samma sätt som 0-xx och det blir ett fasligt liv samt slitage på plattan om man kör på sprängsten.

Egon

Idag dök den här nyheten upp Svensk Golf :flushed:

Nu får det väl ändå vara nog med stålligheterna?

Tja, om ngn klubb vill göra så där så kan de väl göra det? Skillnaden mot GF-spel utan medlemskap och/eller P&P är ju inte så stor.

SVT:s klickbaitsrubriker bara fortsätter… Inte svårt att skriva förklarande rubriker och låt läsaren bestämma hur intressant det är.

1 gillning

Vad är det för fel att kalla det vi sitt rätta ord… P&P.

Egon

Inte riktigt. För att spela P&P så måste nästan alltid någon spelare med officiellt HCP vara med i bollen

Här verkar det mer att släppa ut vem som helst utan någon som helst utbildning eller kunnande själv på banan. Jag tror man gör dessa spelare en björntjänst.
Se mer här: https://smartgolfa.se

Det där görs det ju psykologisk/evolutionära studier på.

Men visst, det fanns en tid då tidningarnas och de stora mediernas hemsidor var fullt läsbara. Den där är ju rena sardinhostningen jämfört med om man går in på Aftonbladet eller Expressen närsomhelst. Och Aftonbladet, vad man än tycker om den politiska färgen, brukade i början vara den bästa nyhetshemsidan. Men det var då, det.

Att det faktiskt funkar, vilket det lär göra eftersom det används, säger nåt om befolkningen i landet.
Att man får en snabb överblick över dagens aktualiteter, i någon slags priooordning. CNN har faktiskt något som är en svag påminnelse om de menyer som var 00-talets melodi, otroligt mycket mer användbara än dagens clicbaitblaffor. En del saker var faktiskt bättre förr.

Uppmuntrad härifrån läser jag faktiskt ofta Text-TV.

Fast vad du är van vid och hur de olika aktörerna sätter upp regler för sin P&P bana, har ju väldigt lite att göra med konceptets betydelse.
Betala och spela. Inget medlemskap behövs. Same shit.

Egon

1 gillning

har det gått elva år sedan jag senast drack någon form av Cola. Inte en klunk Coca, Pepsi, Cuba eller liknande. Ingen Zero, Max eller Light sen 3 juli 2013.
Jag drack 1,5-2 liter om dagen förr.
Om jag saknar smaken?
Alltid!

Kul. Fyra och en halv månad utan godis för mig. Saknar det inte alls överlag, men när jag minns smaken av riktigt bra saltlakrits funderar jag på ett undantag.

2 gillningar

Inte för att vara elak , men du är ingen tunnis. Var det värt det? Jag dricker alltid något kolsyrat. Risk för diabetes eller varför la du ner?

Drack 2 liter om dagen. Och märkte att jag fick abstinens på riktigt de dagar jag inte drack.

Sen är jag ju jojo för övrigt med vikt. Så det här var väl dessutom en ”bra” sommar.

Men abstinensen sa att ”det här är nog fan inte så bra”.

Och med min missbrukar-själ skulle jag ”förmodligtvis” vara rå-torsk igen efter första burken.

Jag dricker mycket kolsyra nu med, men bara sambons produkter.

1 gillning