Idag

Idag söker jag någon som är slängd på fysik. Läser om MOI för golfklubbor och det står g-cm². Jag tolkar det som g/cm² och funderar på om det är någon speciell amerikansk skrivning eller om det är jag som är ute och cyklar (igen)?

Det borde nog vara g*cm²
SI-enheten är kg*m²

cm² skall tolkas som “avståndet i kvadrat”, så blir det lite mer begripligt. Mer vikt = högre MOI. Större avstånd = högre MOI.

Huh? Är det inte gram per kvadratcentimeter?

Nä. Det skulle ju innebära att samma vikt ger lägre MOI ju längre från vridningsaxeln vikten sitter.

Det är lite likt vridmoment, om man vill försöka tänka sig hur det funkar.
Samma vikt ger fyra ggr högre MOI om den flyttas dubbelt så långt bort från vridningsaxeln.

1 gillning

Ah, självklart. Tur att det finns kloka människor att fråga när man själv villar bort sig. Tack!

4 gillningar

Jag var förlorad så fort du skrev slängd på fysik :grin:

1 gillning

Lirade en del golf i år, men så klart inte så många rundor som 3bor. Ändå bleknar även hans flit i jämförelse med den här killen.

Snöskottning igen. Har ju inte skottat sen igår, det ska bli kul.

2 gillningar

Själv hade jag 70 skott – känns bättre.

Har nog aldrig skottat tyngre snö, och med en rygg efter styrketräning och stolleskidåkning.

Snön idag. Cirka fyra cm riktigt lätt fluff.

@Puttaren det är nästan lite osportsligt att lägga in såna där bilder :wink:
Jag får vänta cirka 40 dagar innan det är säsongspremiär. En väldigt tidig premiär. Det brukar dröja till maj i normalfallet.

1 gillning

Säger SMHI att det skall bli -33 på torsdag. För det mesta så blir det något “bättre” ju närmare man kommer men man kan ju hoppas på -30 i alla fall. Tror inte vi hade -30 någon gång vintern 22-23.

1 gillning

–33?!? I Sverige? Eller Sibirien?

2 gillningar

Här regnade det igår :smiley:

1 gillning

I Sibirien, Ojmjakon: -53 just nu. :wink: Då är det kallt som f-n.
Den kallaste utetemp jag varit med om är -43, den varmaste är cirka +48.

1 gillning

Rätt normalt där. -50 är gräns för gå till skolan. Men tydligen är sommaren värst. Över 30 grader varmt, fuktigt och ett jävla mygghål. Dock, i backen finns både guld och diamanter…

-39 är mitt rekord, i Ramundberget. Vattnet i stugan frös sönder.
Frugan tjatar om Afrika, vill tydligen att jag skall slå värmerekord. Skulle tippa 42 grader eller nåt och en kväljande luftfuktighet är mitt max. Thailand, längtade hem varje dag. Räcker med 3-4 dagar i sommarsverige med 30+ för att få fina kvällar. Men det känns rätt avlägset nu. Spanien nu ungefär vore grejen, men vem skall man resa med nu då resepolarn gick bort? :frowning:

När det sjunker under -30 börjar det kännas kallt på riktigt.

-48 är mitt upplevda rekord (1979) Den officiella mätpunkten nere i byn visade -45. Det var lagom roligt att ge sig ut på tidningsutdelningsrundan. Som tur var hade jag en deal med farsan att han skjutsade mig med bil när det var kallare än -25

1 gillning

Idag var det konsert med en av körerna. En avskedskonsert till körledaren som går i pension efter att ha lett kören i 33 år.

Roligt att sjunga igen efter att ha varit sjuk 2 veckor. Lite svårt med de höga tonerna.

Dagens låtar där kören sjöng

-Stad i ljus (Med solist för verserna)
-Koppången
-Thank you for the music (med solist)
-Århus tappenstreg (Dansk “fyllevisa”)
-Dona Nobis Pacem (Kjell Lönnås körarrangemang)

Behagliga sånger.

Har faktiskt rekognoserat lite efter kör i Uppsala. Gick med i kör, lite för en tjejs skull på senare delen av 80 talet, festandet lika viktigt som sjungadet var vad som gällde för kören. Tror vi hade den där Århus Tappenstreg på stamrepertoiren men minns den inte, Däremot I seraillets have på danska, kan jag fortfarande. Tonsäker var jag men notläsning är inte min styrka här i världen. Övade in tenorstämman utantill. Sen då vi flyttade i mitten av 90 talet blev det inget av med att hitta ny kör.

Prognosen för Gällivare ser rätt kylig ut just nu
Nej, jag bor inte där.
Här där jag bor ska det bara bli - 32…